Μετέωρη η χειροτονία του Προκοπίου στην Αυστραλία

Loading...


Του Κώστα Νικολόπουλου

Σύμφωνα με έγκυρες πηγές από την Αδελαΐδα κατατέθηκε στο Ανώτατο Δικαστήριο Νότιας Αυστραλίας προσφυγή μελών της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας Νότιας Αυστραλίας κατά της «επισκοποίησης» του αρχιμανδρίτη Προκοπίου Κανάβα, κληρικού της Κοινότητας.

Η απόφαση της προσφυγής στη Δικαιοσύνη οριστικοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο, από συγκέντρωση 80 περίπου μελών της Κοινότητας στην Αδελαΐδα. 
Τα μέλη καταγγέλλουν, ότι «σύμφωνα με το Καταστατικό της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας Νότιας Αυστραλίας (GOCSA) το Διοικητικό Συμβούλιο δεν έχει την εξουσία, να επιλέγει Επίσκοπο για την Εκκλησιαστική Κοινότητα της Νότιας Αυστραλίας. Ο διορισμός μπορεί να γίνει από την Αυτοκέφαλη Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία Αμερικής και Αυστραλίας, με προαπαιτούμενο την έγκρισή τους από την πλειοψηφία Ειδικής Γενικής Συνέλευσης των μελών των Εκκλησιαστικών Κοινοτήτων. Φαίνεται, ότι δεν έχει συγκληθεί Ειδική Γενική Συνέλευση των μελών της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας Νότιας Αυστραλίας».

Τα μέλη ζήτησαν από το Διοικητικό Συμβούλιο να αναβάλει τη χειροτονία του κ. Προκοπίου μέχρι «να διασαφηνιστούν οι νομικές προϋποθέσεις» και να κατονομάσει την ελλαδική «εκκλησιαστική οντότητα», η οποία θα χειροτονήσει τον κ. Προκόπιο. Ακόμη, ζήτησαν αντίγραφο «πρακτικών συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Κοινότητας ή αντίγραφο εσωτερικού μνημονίου, το οποίον εξουσιοδοτεί τη χειροτονία του κ. Προκοπίου».

Τα μέλη ζήτησαν απαντήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα το αργότερο μέχρι την 1η Αυγούστου. Η «σιωπή» του Διοικητικού επέβαλε την προσφυγή στο Δικαστήριο.

Εν τω μεταξύ, ο νομικός σύμβουλος Αρχιεπισκοπής του κ. Χαρού, κ. Ηλίας Γρατσίας, στην έκδοση Αυγούστου της εφημερίδας «Παροικιακό Βήμα» υπερασπίζει την «κανονικότητα» του εκκλησιαστικού μορφώματος του κ. Περικλή Χαρού, αναμασώντας τις πληροφορίες που παραθέτει σε άρθρο του -στην ίδια έκδοση της εφημερίδας- και ο Αρχιμανδρίτης, Προκόπιος Κανάβας.

Ο κ. Γρατσίας, παραθέτοντας στοιχεία για τη «νομιμότητα» της χειροτονίας του κ. Προκοπίου καθώς και στοιχεία για την παραχώρηση «Αυτοκεφαλίας» του μορφώματος από το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας ισχυρίζεται:

«Το θέμα της κανονικότητας μιας ορθόδοξης εκκλησίας συνδέεται με δυο παράγοντες:
1. Το αν έχει πάρει επισήμως Αυτοκεφαλία από κάποιο από τα αναγνωρισμένα Πατριαρχεία της Ορθοδοξίας,
2. Αν οι επίσκοποι της και δη ο Αρχιεπίσκοπος της έχουν χειροτονηθεί με αδιάσπαστη αποστολική διαδοχή» και καταλήγει:
«Η πρόσκληση της Ελληνικής Κοινότητας Νοτίου Αυστραλίας για έναρξη διαλόγου με σκοπό την επίτευξη συμφωνίας για Ιερή Κοινωνία μεταξύ της Ελληνορθοδόξου Εκκλησίας της Διασποράς και της Αυτοκέφαλης Ελληνορθοδόξου Εκκλησίας Αμερικής και Αυστραλίας δεν μπορεί παρά να αποτελεί την απαρχή μιας νέας εκκλησιαστικής εποχής για τις Ελληνικές κοινότητες της Αυστραλίας».

Παραπέμπουμε τον κ. Γρατσία στην επιστολή (24/07/2013) του Πατριαρχικού Επιτρόπου Αλεξανδρείας, Μητροπολίτη Λεοντοπόλεως, κ. Γαβριήλ, προς τον Επίσκοπο Δορυλαίου, κ. Νίκανδρο, δια της οποίας ο Πατριαρχικός Επίτροπος διασαφηνίζει, ότι «το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής δεν είχε, ποτέ, καμία σχέση με το εκκλησιαστικό μόρφωμα του ελλαδικού χώρου, το ποίο λειτουργεί υπό την αιγίδα του Μητροπολίτου Φιλαδέλφειας Πενσυλβανίας της Αμερικής και του Εξάρχου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, της Αυτοκέφαλου Εκκλησίας της Αμερικής, του Καναδά και της Κύπρου, κ. Πέτρου Χάρου, με έδρα τη Νέα Ιωνία Αττικής» (Ν.Κ.27/07/2013).
Στην ίδια επιστολή το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας δηλώνει, ότι ουδέποτε «εχειροτόνησε επίσκοπον» μέλος του εκκλησιαστικού μορφώματος Χάρου, καθώς και ότι «η προβαλλόμενη αναγνώρισις (του εν λόγω μορφώματος) υφηρπάσθη δολίως και πάραυτα απεσύρθη».

Κατά συνέπεια, δεν υφίσταται αναγνώριση του μορφώματος Χαρού από το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας μήτε κατοχύρωση «αποστολικής διαδοχής», δηλαδή δεν υπάρχει εκκλησιαστική κανονικότητα.

Όσον αφορά την «Αυτοκεφαλία» (εκκλησιαστικό αυτοδιοίκητο) του εκκλησιαστικού μορφώματος του κ. Χαρού, αν και δεν είμαστε ειδικοί στο Κανονικό Δίκαιο, γνωρίζουμε ότι Αυτοκεφαλία χορηγεί η αρμόδια σύνοδος σε δικά της τμήματα μεγάλα, τα οποία απέκτησαν εθνική ανεξαρτησία. Έτσι απέκτησαν Αυτοκεφαλία οι Εκκλησίες Ελλάδας, Σερβίας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Αλβανίας κατά τους νεότερους χρόνους. Με παρόμοια κριτήρια χορηγήθηκε η αυτονομία στις Εκκλησίες Φινλανδίας και Ιαπωνίας.

Θεωρούμε, κατά συνέπεια, κωμικό τον ο ισχυρισμό, ότι το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας χορήγησε την Αυτοκεφαλία σε μία δράκα ανθρώπων εντός άλλης εκκλησιαστικής περιοχής με παγκόσμια αρμοδιότητα. Όπως προαναφέρουμε, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας αρνείται οποιαδήποτε σχέση με τους κυρίους αυτούς. Εξ όσων, δε, γνωρίζουμε με τους κυρίους αυτούς δεν έχει σχέση καμία Ορθόδοξη Εκκλησία, κατά συνέπεια αποτελούν θρησκευτικό μόρφωμα, το οποίο ούτε αποστολική διαδοχή, ούτε κανονικότητα, ούτε σχέση με την παγκόσμια Ορθόδοξη Εκκλησία έχει.

Εντύπωση προκαλεί και η ακόλουθη δήλωση του προέδρου της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας Νότια Αυστραλίας, κ. Γιάννη Λεσσέ, στο «Παροικιακό Βήμα», για «τη σημασία» των διαβουλεύσεων της Κοινότητας με την Ελληνορθόδοξη Εκκλησία της Διασποράς – πρώην Εξαρχεία του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας στην Αμερική και Καναδά.
«Ως αποτέλεσμα των διαβουλεύσεων, καταλήξαμε σε ένα μνημόνιο συναντίληψης και αποφασίσαμε να εισέλθουμε σε Ιερή Κοινωνία μεταξύ της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας της Διασποράς και της Αυτοκέφαλης Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας Αμερικής και Αυστραλίας.

Με την κίνηση αυτή, κατοχυρώνουμε την υπόσταση, τα δικαιώματα και τα καλώς νοούμενα συμφέροντα της Ελληνικής Κοινότητας Αδελαΐδας και κατ’ επέκταση τα συμφέροντα των υπόλοιπων Κοινοτήτων της Ομοσπονδίας και του Ελληνισμού της Αυστραλίας γενικότερα.
«Με τη χειροτονία του Επισκόπου Αδελαΐδας, η Αυτοκέφαλη Εκκλησία μας θα είναι Κανονική και θα αναγνωρίζεται από τις Κυβερνήσεις Αυστραλίας και Ελλάδας» είπε ο κ. Λεσσές