Θρησκευτικά: Όλο το παρασκήνιο Εκκλησίας-Κυβέρνησης

Loading...


Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ από την Καθημερινή

Η κυβέρνηση σαφώς δεν επιθυμεί τη σύγκρουση με την Εκκλησία και το υπουργείο Παιδείας προωθεί μία «μέση λύση» ευελπιστώντας να υπογραφεί ειρήνη με την Εκκλησία.

έως και κείμενα από την Αγία Γραφή και τα υπόλοιπα θα είναι θρησκειολογικού περιεχομένου.

Παράλληλα η κυβέρνηση ζητεί ατύπως «κατανόηση» καθώς βρίσκεται αντιμέτωπη με το εσωκομματικό της ακροατήριο. Ως φαίνεται -αυτό έδειξε και η προ ημερών νέα κρίση μετά τη σύγκληση της Ιεραρχίας για το θέμα- ο νυν τηρεί τον ρόλο του ισορροπιστή σε αντίθεση με τον προκάτοχό του Νίκο Φίλη που δεν αρνείται να σηκώσει κάθε φορά το γάντι. Σε δεύτερο προς το παρόν πλάνο προβάλλουν τα θέματα του χωρισμού Κράτους Εκκλησίας (μέσω συνταγματικής αναθεώρησης) και της αξιοποίησης της εκκλησιαστικής περιουσίας.

Ειδικότερα μετά την οξύτατη κόντρα τον περασμένο Οκτώβριο ανάμεσα στον κ Ιερώνυμο και τον τότε υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη και την κατοπινή καταλλαγή της στα Δημοτικά Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας συνέχισαν να εφαρμόζονται από τους εκπαιδευτικούς τα επίμαχα νέα προγράμματα σπουδών των Θρησκευτικών τα οποία φέρουν στοιχεία και των άλλων θρησκειών και δογμάτων ενώ αλλάζουν τη μεθοδολογία αλλά και το περιεχόμενο σπουδών.

Διαβάστε εδώ:  Θρησκεία και εθνική ταυτότητα: Η πρωτιά της Ελλάδας

Ωστόσο η διδασκαλία των νέων προγραμμάτων γίνεται με φωτοτυπίες αφού οι μαθητές έχουν τα παλιά βιβλία. Παράλληλα θα γίνει αξιολόγηση των νέων προγραμμάτων σπουδών και τα συμπεράσματά της θα ληφθούν υπόψη για το περιεχόμενο των προγραμμάτων και κατ’ επέκταση των καινούργιων βιβλίων. Στη διαδικασία αυτή θα ληφθούν οι προτάσεις της Εκκλησίας τόνισε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας.

Την ίδια στιγμή βέβαια σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» επιτροπή εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Παιδείας έχει ολοκληρώσει τα νέα προσωρινά βιβλία -φάκελοι υλικού όπως ονομάζονται- που θα διανεμηθούν στους μαθητές από την επόμενη σχολική χρονιά και με δεδομένο ότι δεν επαρκεί ο χρόνος για συγγραφή και εκτύπωση νέων βιβλίων. Οι φάκελοι υλικού θα διατηρούν τον ορθόδοξο χαρακτήρα του μαθήματος καθώς θα περιλαμβάνουν σε ποσοστό έως και 80% κείμενα από την Αγία Γραφή.

Τρία αιτήματα
σε κάθε τάξη και τον ορθόδοξο προσανατολισμό του. Η ικανοποίηση των δύο πρώτων αιτημάτων εν πρώτοις δεν επηρεάζει το μάθημα στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο όπου δεν σχεδιάζονται αλλαγές. Αντίθετα τορπιλίζει τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας για το Λύκειο βάσει των οποίων τα Θρησκευτικά μετατρέπονται σε μάθημα επιλογής στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου.

Ως προς το αίτημα περί του ορθόδοξου προσανατολισμού του η Εκκλησία θεωρεί τους φακέλους υλικού προσπάθεια να εφαρμοστούν πλήρως τα νέα προγράμματα χωρίς να ληφθεί υπόψη η άποψη της Εκκλησίας. Πόσο μάλλον που συνήθως στην Ελλάδα ισχύει το… ουδέν μονιμότερον του προσωρινού. Μάλιστα ιεράρχης τόνισε στην «Κ» ότι «η συγγραφή νέων βιβλίων είναι κομβικό θέμα για την κυβέρνηση η οποία από τη μια δεν θέλει να συγκρουστεί μαζί μας και ταυτόχρονα θέλει να ικανοποιήσει το αριστερό της ακροατήριο».

Για τον λόγο αυτό o Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος στην πρόσφατη έκτακτη σύγκληση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος ανέφερε ότι έχει συμφωνηθεί με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα o διάλογος να γίνει από μηδενική βάση μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας με θέμα τον εμπλουτισμό των βιβλίων.

Μάλιστα κυβερνητικό στελέχη μιλώντας στην «Κ» εστίασαν επικριτικά στην αναφορά του μητροπολίτη Υδρας Σπετσών και Αιγίνης κ Εφραίμ κατά την πρόσφατη Ιεραρχία ότι κυβέρνηση και Εκκλησία συναποφασίζουν. «Η Ιεραρχία διαλέγεται διότι συναποφασίζει με την Πολιτεία για θέματα που αφορούν σ αυτήν ως τούτο απορρέει από το Σύνταγμα τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος και τους Νόμους του Κράτους» είπε. Αυτή η αποστροφή αφορά όχι μόνο τα Θρησκευτικό αλλά και τα υπόλοιπα ανοικτά ζητήματα στις σχέσεις της Εκκλησίας με την πολιτική ηγεσία του τόπου. Άλλωστε το μήνυμα του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου ήταν πολιτικό και με πολλαπλούς αποδέκτες.