Οι μαθητές γνώρισαν τα Μοναστήρια της Ιεράπετρας (ΒΙΝΤΕΟ & ΦΩΤΟ)

Loading...


της Μάρας Μπέκα

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη στην αίθουσα Μελίνα Μερκούρη του Δήμου Ιεράπετρας η δημόσια παρουσίαση των αποτελεσμάτων του εκπαιδευτικού πολιτιστικού προγράμματος με τίτλο «Η κοινωνία της ερήμου στην ερημία των πόλεων» και με θέμα «Τα μοναστήρια της Ιεράπετρας».

Η παραπάνω εκδήλωση έγινε σε συνεργασία με το ΝΠΔΔ ΚΟΙΝΩ.ΠΟΛΙΤΙ.Α. και το Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου Ιεράπετρας με σκοπό τη συγκέντρωση ειδών πρώτης ανάγκης για το Κοινωνικό Παντοπωλείο.

Τα προαιρετικά εκπαιδευτικά προγράμματα, όπως αυτό που παρουσιάστηκε, είναι καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις που προσφέρουν μια διαφορετική προσέγγιση της γνώσης. Συνοδεύονται με νέες εναλλακτικές διδακτικές μεθόδους και φιλοσοφία και προάγουν το γενικό σκοπό της εκπαίδευσης. Είναι προαιρετικά τόσο για τους μαθητές όσο και για τους καθηγητές και έχουν ως αφετηρία τους την πρωτοβουλία και την ευαισθησία κάποιων εκπαιδευτικών που αγωνίζονται καθημερινά να αλλάξουν το σχολείο.

Τη φετινή σχολική χρονιά 25 μαθητές μετά από παρότρυνση των εκπαιδευτικών κ. Χοϊλού Δημήτριο Θεολόγο και κ. Ξενο Αλέξανδρο Φιλόλογο και σε συνεργασία μαζί τους, ασχοληθήκανε με το μοναχισμό στην ορθόδοξη παράδοση.

«Σκοπός του προγράμματος ήταν η προσέγγιση της ζωής, του έργου και της προσφοράς του ορθόδοξου μοναχισμού στον εκκλησιαστικό χώρο. Στόχος ήταν η ευαισθητοποίηση των μαθητών και η ενημέρωσή τους πάνω στον τρόπο λειτουργίας ενός ορθόδοξου μοναστηριού αλλά κυρίως η κατανόηση της πολιτιστικής και θρησκευτικής αξίας του μοναχισμού για την ελληνορθόδοξη παράδοση» ανάφερε στο ekriti.gr ο ένας εκ των συνεργατών της εκδήλωσης Ιεράπετρας, θεολόγος, Δημήτρης Χοϊλού.

Ο ίδιος, επισημαίνει ότι οι μαθητές και οι καθηγητές κατά την διάρκεια του προγράμματος, κάνανε μια ιστορική αναδρομή στο παρελθόν και τις απαρχές του ορθόδοξου μοναχισμού, διαβάσανε κείμενα του 4ου αιώνα με περιστατικά μοναχικού βίου και συνομιλήσανε με ανθρώπους που βιώνουν από κοντά την διακονία του μοναχού, ενώ εξετάσανε και την μακραίωνη ιστορία των τοπικών μοναστικών κοινοτήτων.

Αξιομνημόνευτο είναι το γεγονός της συμμετοχής τους στο 2ο Θεολογικό Μαθητικό Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στην Θεσσαλονίκη στις 27 και 28 Φεβρουαρίου 2016 με γενικό θέμα «Η θεολογία διαλέγεται με το σύγχρονο κόσμο». Το συνέδριο διοργανώθηκε από το 1ο Πειραματικό Λύκειο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού με συμμετοχή μαθητών από όλη την Ελλάδα. Το 2ο Γυμνάσιο Ιεράπετρας ήταν το μοναδικό στο Νομό Λασιθίου και ένα από τα δύο όλης της Κρήτης που πήρανε μέρος στο συνέδριο.

Για τις ανάγκες του συνεδρίου δημιουργήθηκαν δύο παρουσιάσεις – εισηγήσεις , η μία με θέμα την θεολογική ερμηνεία της μοναχικής αμφίεσης και η δεύτερη με θέμα τα ιστορικά μοναστήρια της Ιεράς Μητροπόλεως Ιεραπύτνης και Σητείας, οι οποίες και παρουσιάστηκαν από τα παιδιά στο παραπάνω Συνέδριο. Οι εισηγήσεις τους ήταν αποτέλεσμα συλλογικής εργασίας με σκοπό να παρουσιαστεί τόσο η θεολογική επεξήγηση των ενδυμάτων ενός ορθόδοξου μοναχού όσο και η πολιτιστική κληρονομιά της ευρύτερης περιοχής μας μέσα από την ανάδειξη και παρουσίαση των τοπικών μοναστηριακών κέντρων.

Οι μαθητές με τη συμμετοχή τους στο συνέδριο αποκόμισαν μια χρήσιμη και ενδιαφέρουσα εμπειρία για τη μετέπειτα σχολική τους ζωή. Ήρθαν σε επικοινωνία με μαθητές και εκπαιδευτικούς άλλων σχολείων της χώρας, γνώρισαν τον τρόπο διοργάνωσης ενός συνεδρίου, προβληματίστηκαν από τις παρουσιάσεις των άλλων μαθητών και έλαβαν ανατροφοδότηση για τις δικές τους παρουσιάσεις.

Η συμμετοχή των μαθητών στο συνέδριο στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, με το πρόγραμμα να πετυχαίνει τελικά τους παιδαγωγικούς του στόχους που μεταξύ άλλων είναι η εξοικείωση με την ερευνητική εργασία μέσω του ομαδοσυνεργατικού μοντέλου μάθησης.

Κατά την διάρκεια του πολιτιστικού προγράμματος πραγματοποιήθηκε 3ημερη εκπαιδευτική εκδρομή σε μεγάλες μοναστικές κοινότητες της Δυτικής Κρήτης.

Εκεί τα μέλη του προγράμματος είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή και επικοινωνία με τον Αρχιεπίσκοπο Κρήτης και να συζητήσουν για διάφορα σύγχρονα θέματα παρουσιάζοντας τον νεανικό τους προβληματισμό. Εντύπωση προκάλεσε η απλότητα του Αρχιεπισκόπου καθώς και δεκτικότητα από μεριάς του για τις απόψεις των μαθητών.

Επιπλέον η επίσκεψή στην Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Χρυσοπηγής Χανίων γέμισε από ευχάριστες εντυπώσεις τόσο για τον τρόπο λειτουργίας ενός μοναστηριού όσο και από την πρόσχαρη και εγκάρδια φιλοξενία των μοναζουσών.

Η Ηγουμένη της Μονής είχε την χαρά και καλοσύνη να φιλοξενήσει Αβραμιαίως τους μαθητές και τους συνοδούς αποδεικνύοντας πως οι ορθόδοξοι μοναχοί και μοναχές δεν είναι απόκοσμοι ή αφιλόξενοι.

Ακόμα επισκέφτηκαν το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της παραπάνω Μονής, γεγονός που έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να έρθουν σε επαφή με την χλωρίδα και πανίδα της ευρύτερης περιοχής. Επιπλεόν οι μαθητές είδαν τον τρόπο κατασκευής μιας ορθόδοξης εικόνας και κατασκεύασαν με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών την δική τους εικόνα.

Σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Χοϊλούς: Το παραπάνω πρόγραμμα κατάφερε να εμφυσήσει στους μαθητές το ενδιαφέρον και την αγάπη τους για την πολιτιστική μας κληρονομίας καθώς και για τον εναλλακτικό τρόπο ζωής των μοναχών. Τέτοιου είδους εκπαιδευτικών προγραμμάτων προάγουν τον πολιτισμό και βοηθούν τους μαθητές να αναπτύξουν σχέσεις συνεργασίας προσφέροντάς τους Παιδεία με την τρισυπόστατη διάστασή της: ως εκπαίδευση, μόρφωση και ηθική καλλιέργεια. Γίνεται λοιπόν άμεσα αντιληπτή η αξία και η σπουδαιότητα του παραπάνω προγράμματος που στηρίζεται κυρίως στο άοκνο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για την διαπαιδαγώγηση των νέων.

Σε μια εποχή που η κρίση της κοινωνίας δεν είναι τόσο οικονομική όσο ηθική, το σύγχρονο σχολείο καλείται να δημιουργεί κοινωνικές τάσεις στους μαθητές μέσα από την ανακάλυψη της μάθησης ως διαδικασία διδασκαλίας μέσα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα. Η παραπάνω διδακτική πράξη ώστε ο μαθητής να αποκτήσει αρχές και αξίες που θα τον βοηθήσουν αποτελεσματικά στην σχέση και ένταξη του στο κοινωνικό σύνολο. Μάλιστα η διερευνητική μεθοδολογία μάθησης μέσα από την αναζήτηση πληροφοριών με τη βοήθεια του διαδικτύου καθώς και η ομαδοσυνεργατικότητα εξασφαλίζουν στην διδακτική και μαθησιακή διαδικασία ένα πλαίσιο κατάλληλο για ανάπτυξη αλληλεπιδραστικών δραστηριοτήτων με σκοπό την μεγιστοποίηση του μαθησιακού αποτελέσματος.

Υπεύθυνοι για το συντονισμό αυτής της εκπαιδευτικής δραστηριότητας του 2ου Γυμνασίου Ιεράπετρας ήταν ο θεολόγος καθηγητής κ. Χοϊλούς Δημήτριος και ο φιλόλογος καθηγητής κ. Ξένος Αλέξανδρος μαζί με την πολιτιστική τους ομάδα που αποτελείται από τους μαθητές: Γκενάντα Γκίνη, Κούκια Ερίσα, Λαγουδάκη Ιωάννα, Μαλαθράκης Θεμιστοκλής, Λουκάκης Ιωάννης, Βαρδιάμπαση Νεφέλη, Μαυράκη Βασιλική, Μαλλιαράκη Χριστίνα, Μάλσι Ντόναλντ, Χαμιλάκης Κωνσταντίνος, Λιοντάκη Γεωργία, Λιοντάκη Ιωάννα, Λαποκωνσταντάκη Χριστίνα, Κουγιουμουτζάκη Μαρία, Παπαδάκης Ζήσης, Παπαδάκη Χρύσα, Ντόϊ Σάρα, Τσαγκαράκη Μαρία, Κορνιλάκη Ιωάννα και Σκύβαλος Αντώνιος.

1905iera (1).jpg
1905iera (2).jpg
1905iera (3).jpg
1905iera (4).jpg
1905iera (5).jpg
1905iera (6).jpg
1905iera (7).jpg
1905iera (8).jpg
1905iera (9).jpg
1905iera (10).jpg
1905iera (11).jpg
1905iera (12).jpg
1905iera (13).jpg
1905iera (14).jpg