Χίος: Σώστε την αγιογράφηση της εκκλησίας της Υπαπαντής των Βαβύλων

Loading...


Του Δημήτρη Μυωτέρη

Την διάσωση της αγιογράφησης της εκκλησίας της Υπαπαντής των Βαβύλων με την τεχνική της νωπογρασίας από το χέρι της παγκοσμίου φήμης πολυβραβευμένης Αμερικανίδας χαράκτριας και ζωγράφου JJuliette May Fraser, ζήτησαν με συνέντευξη στην Περιφέρεια, η Αυστραλή Ακαδημαϊκός Μπρόγουεν Γουέιντ, από το Πανεπιστήμιο Μακουάρι του Σίδνεϊ Αυστραλίας, μαθήτρια και ερευνήτρια του έργου της ζωγράφου, ο αγιογράφος Νίκος Φράσκος και η Ήβη Μακρή, κόρη της Αφροδίτης Μακρή, που φιλοξένησε το 1962 στη Χίο τη διάσημη ζωγράφο και εκείνη της το ανταπέδωσε με την αγιογράφηση της οικογενειακής εκκλησίας.

Η Ήβη Μακρή τόνισε ότι πρέπει πια να κοιτάζουμε μπροστά, το μέλλον και γι΄αυτό η ίδια και μια ομάδα ανθρώπων που τη στηρίζουν, έχουν θέσει ως στόχο ζωής την αναγκαία συντήρηση, διάσωση, ανάδειξη και παράδοση στις επόμενες γενιές των νωπογραφιών και του κτίσματος.

Έμπνευση

Η Μπρόγουεν Γουέιντ αναφέρθηκε λεπτομερώς στη ζωή, το έργο και την τεχνοτροπία των αγιογραφιών της Υπαπαντής, τονίζοντας ιδιαίτερα ότι έμεινε έκπληκτη από αυτά που είδε, τα οποία αποκάλεσε «εκπληκτική σύλληψη» και «μοναδική κατασκευή παγκοσμίως», που δίνουν στον καλλιτέχνη έμπνευση για δημιουργικότητα.

Η Ήβη Μακρή την παρακάλεσε τώρα που είδε το 50 ετών έργο, να τους συμβουλεύσει τι μπορεί να γίνει και τι πρέπει να κάνουν για να το διασώσουν χωρίς παρεμβάσεις τρίτων που θα δημιουργήσουν εμπόδια.

«Ας αφήσουμε πίσω το παρελθόν και ας κοιτάξουμε το μέλλον. Γι’ αυτό πρέπει να βρούμε τρόπους διάσωσης της θρησκευτικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς των νωπογραφιών της May».

Τώρα όλα έχουν αλλάξει, το Σαββάτο την εκκλησία λειτούργησε ο ιερέας των Βαβύλων για την προσφορά του οποίου ειπώθηκαν τα καλύτερα, ενώ η Ήβη Μακρή δεν δίστασε να τονίσει και την ανταπόκριση που έχει βρεί από το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μάρκο.

Οικουμενικότητα

Ο Νίκος Φράσκος, επεσήμανε ότι η Υπαπαντή των Βαβύλων αποτελεί τόπο συνάντησης διαπολιτισμικών γεγονότων, αφού η εικονογράφηση της συνδέει την Βυζαντινή αγιογραφία με τη λαογραφία, τη φύση και τα τοπία της Χίου, τα παραδοσιακά όργανα, τα καμπαναριά και την θρησκευτικότητα των φωτεινών προσώπων και της ψυχικής γαλήνης που αποπνέουν.

«Έχει μια Οικουμενικότητα που δεν την έχουμε συνειδητοποιήσει, γιατί δεν είχε αγκαλιαστεί, δεν είχε προβληθεί, δεν είχε την αποδοχή που έπρεπε από τον κόσμο. Μέσα από την αγιογράφηση προβάλλεται η Χίος, θα μπορούσε η Υπαπαντή να λειτουργήσει ως παγκόσμιος τόπος έλξης επισκεπτών».

Ως ειδικός υποστήριξε ότι οι φθορές της επισκευάζονται εύκολα, αν δεν καθυστερήσουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις.



Ετικέτες