Τα πορίσματα 29ου Παιδαγωγικού Συνεδρίου Επιστημόνων «Χριστιανικής Εστίας Πατρών»

Loading...


Με τη συμμετοχή άνω των 800συνέδρων πραγματοποιήθηκε το 29ο Παιδαγωγικό Συνέδριο που οργάνωσε ο τομέας επιστημόνων της Χριστ. Εστίας Πατρώνκαι είχε ως γενικό θέμα:
«Οι σύγχρονες θεσμικές κρίσεις υπό το φως της πολιτείας
και των διδαχών του πατρο-Κοσμά Αιτωλού

(300 χρόνια από τη γέννησή του: (1714-2014)»
Οι εργασίες του Συνεδρίου περιελάμβαναν τις εξής εισηγήσεις:

α) «Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός: Ο Μέγας διδάσκαλος και φωτιστής του γένους», από τον π. ΕυάγγελλοΠριγκιπάκη, Δρ. Θεολογίας, Καθηγητή Προτ. Πειραματικού Γυμνασίου.

β) «Επίκαιρα κοινωνικά μηνύματα από τις διδαχές και τη ζωή του Αγ. Κοσμά του Αιτωλού», από τον π. Βασίλειο Καλλιακμάνη, Καθ. Θεολογικής Α.Π.Θ.

γ) «Σύγχρονο Σχολείο: Παιδαγωγικές Αρχές και μέθοδοι διδασκαλίας», από την κ. Χρυσούλα Σπυρέλη, Φιλόλογο, Σχολική Σύμβουλο.

δ) «Αποκατάσταση και ισχυροποίηση της χριστιανικής ταυτότητας του έθνους μας»,από τον Σεβ. Μητροπολίτη Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ.κ. Κοσμά (πρόβλημα υγείας δεν του επέτρεψε να έρθει και η εισήγησή του μεταδόθηκε μαγνητοσκοπημένη)

Η έναρξη του συνεδρίου έγινε με την τελετή του αγιασμού από τον Σεβ. Μητροπολίτη Πατρών κ.κ.ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟενώ το τίμησαν με την παρουσία τουςοβουλευτής κ. Ν. Νικολόπουλος, ο δήμαρχος Πατρέων κ. Ι. Δημαράς, ο αντιδήμαρχος κ. Χαρ. Στανίτσας, ο δημοτικός σύμβουλος κ. Πολίτης Σπ., ο νομαρχ. Σύμβουλος κ. Αριστ. Μπουχάγιερ.
Το συνέδριο επισφράγισε ο Σεβ. Μητροπολίτηςκ.κ.ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ο οποίος ζήτησε  να γίνουν όλοι οι εκπαιδευτικοί «πατροκοσμάδες», να ομιλούν για Χριστό και Ελλάδα και να πιστεύουν ότι κανένας αγώνας δεν είναι μάταιος.

Παρέστησαν πλήθος σχολικών Συμβούλων, στελεχών εκπαίδευσης και εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων.
Πριν τη λήξη του συνεδρίου, η χορωδία των φοιτητών της Χ.Φ.Δ. απέδωσε τροπάρια από την υμνολογία του Αγ. Κοσμά του Αιτωλού.
Το συνέδριομεταδόθηκε ζωντανά από τον Ρ/Σ της Ι. Μητροπόλεως Πατρών και μαγνητοσκοπήθηκε για το τηλεοπτικό κανάλι ΛΥΧΝΟΣ.

29ο Παιδαγωγικό Συνέδριο Χριστ. Εστίας Πατρών

ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ

Η σύνδεση Ελληνισμού και Χριστιανισμού πριν 2.000 χρόνια υπήρξε όχι μόνο ευεργετική αλλά και σωτήρια για το ελληνικό έθνος, το οποίο μέσα στη συζυγία του με το Ευαγγέλιο του Χριστού απέκτησε νέα ώθηση στην ιστορική του πορεία και βρήκε την αληθινή, γνήσια ταυτότητά του. Αυτός ο άρρηκτος σύνδεσμος Ορθοδοξίας και Ελληνισμού δημιούργησε την ελληνορθόδοξη παράδοση και τη μοναδική ιδιοπροσωπία του έθνους μας.
·       Έχουμε πνευματοκίνητο ισαπόστολο, τον ιερομάρτυρα άγιο Κοσμά τον Αιτωλό, ο οποίος μέσα στα μαύρα χρόνια της δουλείας στον Οθωμανό κατακτητή αγωνίσθηκε μέχρι μαρτυρικού θανάτου προκειμένου να κρατήσει και να μεταδώσει στο υπόδουλο γένος ανόθευτη και αναλλοίωτη τη θρησκευτική και πολιτισμική ταυτότητα του έθνους μας. Οι προσπάθειές του κυρίως στράφηκαν στην ίδρυση σχολείων, μέσα από τα οποία προσφερόταν παιδεία με χαρακτήρα χριστοκεντρικό. Αυτή η παιδεία διέσωσε και στερέωσε την εποχή εκείνη την αυτοσυνειδησία του έθνους μας.
·       Ο άγιος Κοσμάς, θυσιάζοντας τον εαυτό του για το καλό των συνανθρώπων του και την αναγέννηση του έθνους και της κοινωνίας, ασχολήθηκε με όλα σχεδόν τα προβλήματα που απασχολούσαν την κοινωνία της εποχής του και συμβαίνει να είναι και σήμερα επίκαιρα. Στις «Διδαχές» του αναφέρεται στην κοινωνική δικαιοσύνη, τη δίκαιη φορολογία, τις σχέσεις αρχόντων και λαού, την αξία της τίμιας εργασίας, το σεβασμό της αργίας της Κυριακής, τις οικογενειακές σχέσεις και την ανατροφή των παιδιών, την αποφυγή της πολυτέλειας, την ολιγάρκεια και την ισομερή κατανομή του πλούτου. Επίσης τονίζει την ενότητα του ανθρωπίνου γένους και την αποφυγή των φυλετικών διακρίσεων, του εθνικισμού και εθνοφυλετισμού. Η φωτισμένη διδαχή του Αγίου στηρίζεται στη διπλή εντολή της αγάπης προς τον Θεό και τον συνάνθρωπο.

Ειδικά στον τομέα της Παιδείας ο πατρο-Κοσμάς πρωτοπορεί. Επισταμένη μελέτη και εμβάθυνση στην παιδευτική αγωγή και δράση του Αγίου οδηγεί στη διαπίστωση πως οι παιδαγωγικές αρχές και μέθοδοι διδασκαλίας που προτείνονται σήμερα για το Νέο Σχολείο (αποκαλυπτική μάθηση, βιωματική προσέγγιση, παιδοκεντρική διάσταση, διαφοροποιημένη διδασκαλία, ανάδραση, αλληλεπίδραση κ.ο.κ.), καθώς και τα νέα σχολικά προγράμματα (περιβαλλοντικής αγωγής, αγωγής υγείας κλπ.) είχαν ήδη εφαρμοσθεί από τον άγιο Κοσμά Αιτωλό στην εποχή της Τουρκοκρατίας, όταν ακόμη δεν υπήρχε καμία σχεδόν θεσμική μέριμνα για την παιδεία του υπόδουλου γένους.

·       Σήμερα, στην κλυδωνισμένη κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας, ο άγιος Κοσμάς Αιτωλός θα συνιστούσε να δοθεί πάλι έμφαση στην παιδεία του Γένους μας με τον ελληνορθόδοξο χαρακτήρα της. Ένας χαρακτήρας με οικουμενικές διαστάσεις, που μπορεί να τεθεί στην υπηρεσία των πανανθρώπινων αξιών του πνεύματος και να υπηρετήσει το γνήσιο σεβασμό και τη συναδέλφωση όλων των λαών, καθώς μόνο αυτή μπορεί να αμβλύνει την τραχύτητα των ανθρωπίνων ενστίκτων και να ανεβάσει τον άνθρωπο πάνω από το υλικό και το ζωώδες, στο υψηλό βάθρο της πνευματικής του υπόστασης.
·       Την ελληνορθόδοξη παράδοση, όπως τη βίωσε και την κήρυξε ο άγιος Κοσμάς, έχουμε χρέος να την διαφυλάξουμε ως κόρην οφθαλμού, εάν θέλουμε να διατηρήσουμε την εθνική μας αυτοσυνειδησία και ταυτότητα και να μη γίνουμε ένας λαός άχρωμος, κοσμοπολίτικος, χωρίς ιδανικά και αξίες πνευματικές.

Η επιτροπή του Συνεδρίου



Ετικέτες