Γόρτυνος Ιερεμίας: Αυτόν τον μήνα εορτάζουμε την πιο μεγάλη θεομητορική εορτή, την Κοίμηση της Παναγίας

Loading...


ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΚΗΡΥΓΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΙΕΡΕΜΙΑ

Ο ΜΗΝΑΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΚΑΙ Η ΛΕIΤΟΥΓΙΚΗ ΤΟΥ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ

1. Μπήκαμε, αδελφοί μου χριστιανοί, στον μήνα Αύγουστο. Ο μήνας αυτός, όπως θα ξέρετε πολλοί, είναι ο τελευταίος μήνας του εκκλησιαστικού έτους. Έχουμε βέβαια την 1η Ιανουαρίου ως πρώτη του πολιτικού έτους, αλλά, ως ορθόδοξοι χριστιανοί, δεν πρέπει να λησμονούμε και την 1η Σεπτεμβρίου, ως πρώτη του εκκλησιαστικού έτους. 

Έτσι ο μήνας Αύγουστος είναι, επαναλαμβάνω, ο τελευταίος μήνας του εκκλησιαστικού έτους. Τον μήνα αυτόν τον έχουμε αφιερωμένο ιδιαίτερα στην Παναγία μας. Αυτόν τον μήνα εορτάζουμε την πιο μεγάλη θεομητορική εορτή, την Κοίμηση της Παναγίας. Τα προεόρτια της εορτής αυτής αρχίζουν από την 1η του μηνός και κάνουμε κάθε μέρα παράκληση στην Παναγία, αλλά η εορτή με τα μεθεόρτιά της, φθάνει μέχρι τις 23 του μηνός, τα «εννιάμερα», που λέμε. Καί τα «σαράντα» της Παναγίας, αφού μιλάμε για «Κοίμηση», δηλαδή, για θάνατο, πότε είναι τα «σαράντα»; Είναι – λογαριάστε το και θα το βρήτε – είναι στις 24 Σεπτεμβρίου. Αυτή την ημέρα κάποτε, γιορτάζοντας στα Κύθηρα με πίστη οι Χριστιανοί τα «σαράντα» της Παναγίας, η Παναγία τους έκανε μεγάλο θαύμα, θεράπευσε παράλυτο, και εορτάζουμε από τότε την ημέρα αυτή την Παναγία Μυρτιδιώτισσα. – Τα προεόρτια της Παναγίας, αδελφοί μου, το «Δεκαπενταύγουστο» που λέμε, νηστεύουμε. Λυπάμαι γι᾽ αυτό που γίνεται στην επαρχία μας κάθε χρόνο από μερικούς τοπικούς Συλλόγους, που στις ημέρες του Δεκαπενταύγουστου διοργανώνουν χαρωπές εκδηλώσεις και καταλύουν έτσι την νηστεία. Γι᾽ αυτό δεν πάμε καλά. Μας παίρνει η Παναγία την Χάρη της και τότε πηγαίνουμε «κατά κρημνού». Σας παρακαλώ, χριστιανοί μου, να μην πηγαίνετε στις εκδηλώσεις αυτές, όταν γίνονται σε περίοδο νηστείας, αλλά να το λέτε και σε άλλους να μην πηγαίνουν. 

2. Αλλά τον Αύγουστο εορτάζουμε και την μεγάλη Δεσποτική εορτή, την Μεταμόρφωση του Σωτήρος μας. Στις Δεσποτικές εορτές, κατά κανόνα, καταλύεται το κρέας. Αλλά, επειδή η εορτή αυτή πέφτει στην νηστεία του Δεκαπενταύγουστου, καταλύεται μόνο το ψάρι σ᾽ αυτήν. Στην εορτή της Μεταμόρφωσης αναδεικνύεται λαμπρά η θεότητα του Χριστού. Καί έπρεπε αυτό να γίνει, γιατί σαράντα μέρες μετά – άλλη τεσσαρακοστή τώρα –, σαράντα μέρες μετά τις 6 Αυγούστου, λέγω, έχουμε την μεγάλη εορτή του Σταυρού, στις 14 Σεπτεμβρίου. Καί έπρεπε λοιπόν να φανεί ότι Αυτός που θα πάθει σταυρικό θάνατο, δεν πάσχει από αδυναμία, γιατί είναι Θεός. Πάσχει εκούσια. Φανερώνεται με την Μεταμόρφωση η θεική δόξα του Χριστού, ώστε οι Μαθητές, όπως λέγει το Κοντάκιο της εορτής, όταν θα τον δούν να πάσχει στο Σταυρό, «το μεν πάθος νοήσωσιν εκούσιον». Συνδέεται λοιπόν στενά η εορτή της Μεταμόρφωσης του Αυγούστου με την, μετά από 40 μέρες, εορτή του Σταυρού τον Σεπτέμβριο, γι᾽ αυτό και κατά την εορτή της Μεταμόρφωσης οι Καταβασίες είναι «Σταυρόν χαράξας Μωσής».
Σας εύχομαι, αδελφοί, να γευθείτε το πνευματικό βάθος και την γλυκύτητα των δύο αυτών εορτών του μηνός Αυγούστου, της Μεταμόρφωσης του Χριστού μας και της Κοίμησης της Παναγίας μας, και να μετάσχετε στην χάρη και την δόξα τους.

Με πολλές ευχές,
† Ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας 



Ετικέτες