«Πάρτι» με το λαθρεμπόριο καυσίμων ενώ οι ΈΛΛΗΝΕΣ παγώνουν

Loading...


Η απώλεια εσόδων ανέρχεται σε τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ το χρόνο για το κράτος, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις.

Απειλή για τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος, την κοινωνική συνοχή και την εθνική υπόσταση αποτελεί το ζήτημα της διαφθοράς στην Ελλάδα. Η χώρα μας κατατάσσεται από τους διεθνείς οργανισμούς στα χαμηλότερα επίπεδα μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τη διαφάνεια, γεγονός που εκθέτει την Ελλάδα από τη μια και από την άλλη σημαίνει απώλειες δισεκατομμυρίων για τα κρατικά ταμεία.

Στους φακέλους για τη διαφθορά στην Ελλάδα, που αποκαλύπτει η «Έκθεση πεπραγμένων 2012-2013» του Γενικού Γραμματέα Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του υπουργείου Δικαιοσύνης, κ. Γιώργου Σούρλα, μετά τις off shore εταιρείες που στερούν από τα δημόσια ταμεία 6 δισ. το χρόνο, τονίζεται και το πρόβλημα του λαθρεμπορίου και νόθευσης των καυσίμων.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η απώλεια εσόδων ανέρχεται σε τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ το χρόνο για το κράτος.

Στην έκθεση τονίζεται ότι το σκάνδαλο Κοσκωτά, όπως και αυτό του χρηματιστηρίου, ωχριούν μπροστά σε εκείνο των καυσίμων ως προς το οικονομικό μέγεθος και την αδράνεια κάθε αρχής και εξουσίας.

Σε δύο άξονες αναπτύσσεται το ζήτημα των καυσίμων: αυτό του λαθρεμπορίου και αυτό της διακίνησης νοθευμένων καυσίμων στο στρατό. Μάλιστα, χαρακτηρίζονται ως τα ισχυρότερα κυκλώματα διαπλοκής με μακροχρόνια δράση και ανυπολόγιστες επιπτώσεις στην οικονομία, στην εθνική ασφάλεια και στη δημόσια υγεία.

Το λαθρεμπόριο καυσίμων, πρόβλημα δεκαετιών, συνεχίζει να υφίσταται παρά τα όταν δύο πορίσματα ομάδας εργασίας του Υπουργείου Οικονομικών (το τελευταίο τον Ιούνιο του 2007) που αναφέρουν συγκεκριμένα πως διενεργείται το λαθρεμπόριο καυσίμων και ποια μέτρα πρέπει να ληφθούν.

Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελούν οι εξαγωγές καυσίμων την τελευταία δεκαετία από την Ελλάδα στη Fyrom. Βάσει των στοιχείων του ΟΗΕ ενώ από την Ελλάδα δηλώνονται εξαγωγές 531 εκατ. δολαρίων οι εισαγωγές στα Σκόπια ήταν 282 εκατ. δολάρια. Το 2010 δηλώθηκαν εξαγωγές στη Fyrom αξίας 55 εκατ. δολαρίων ενώ από τη Fyrom δηλώθηκε ότι δεν έγινε καμία εισαγωγή.
Επίσης, σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων- Εμπόρων Καυσίμων το λαθρεμπόριο εντοπίζεται στο ναυτιλιακό πετρέλαιο και τις ποσότητες καυσίμων που προορίζονται για εξαγωγή.

Για το θέμα της διακίνησης νοθευμένων καυσίμων στο στρατό, η προσπάθεια πάταξης των παράνομων κυκλωμάτων ξεκίνησε πριν από οκτώ χρόνια, όπως σημειώνεται στην έκθεση. Η νόθευση από 47 χημικές αναλύσεις δειγμάτων καυσίμων που διενεργήθηκαν στο Γενικό Χημείο του Κράτους, αναφέρουν ότι τα καύσιμα είναι ακατάλληλα λόγω αυξημένης περιεκτικότητας σε θείο.

Κατάθεση στοιχείων και μάλιστα ενόρκως στην τακτική και στρατιωτική δικαιοσύνη έχει γίνει επανειλημμένως (και μετά το 2010 όταν κατατέθηκε αναφορά στον Εισαγγελέα του Άρειου Πάγου). Ωστόσο, η τακτική δικαιοσύνη παρέπεμπε τις περιπτώσεις νοθείας στη στρατιωτική δικαιοσύνη και εκείνη τις έθετε στο αρχείο, υποστηρίζει η έκθεση.

Σύμφωνα με την έκθεση, η αδιαφάνεια στις ένοπλες δυνάμεις προέκυψε και από την Κοινή Υπουργική Απόφαση του δικτάτορα Γ. Παπαδόπουλου, του Ν. Μακαρέζου και Α. Ανδρουτσόπουλου που εκδόθηκε το 1969: «αι Ένοπλαι Δυνάμεις της Χώρας προμηθεύονται τα αναγκαιούντα αυτές καύσιμα άνευ διενέργειας διαγωνισμού». Αυτή η απόφαση ισχύει επί 43 χρόνια παρά το γεγονός ότι από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας το χρονικό αυτό διάστημα πέρασαν 17 Υπουργοί.

Παρά το γεγονός ότι πλέον υπάρχουν δύο υπουργικές αποφάσεις (του κ. Αβραμόπουλου και του κ. Παναγιωτόπουλου) προς την κατεύθυνση εξάλειψης του φαινομένου, οι υπεύθυνοι της νοθείας πρέπει να διωχθούν και να επιστρέψουν τα όσα καταχράστηκαν από το Δημόσιο, όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Μία ακόμα πλευρά του θέματος, είναι αυτή των λεγόμενων «τριγωνικών» εισαγωγών καυσίμων, που ήρθε ξανά στην επικαιρότητα με τη σχετική τροπολογία Στουρνάρα-Βρούτση. Σύμφωνα με αυτή, σβήνονται αναδρομικά πρόστιμα 1,2 δισ. ευρώ που έχουν επιβληθεί το 2010 και 2011 σε εταιρείες πετρελαιοειδών για τις λεγόμενες «τριγωνικές συναλλαγές για εισαγωγή πετρελαίου». Δηλαδή, αγοράζεται πετρέλαιο π.χ. από την Ουκρανία και το έρχεται στην Ελλάδα μέσω Κύπρου. Έτσι οι εταιρείες γλυτώνουν τους υψηλούς φόρους εισαγωγής ξένων προϊόντων στην Ελλάδα και τα κρατικά ταμεία χάνουν πολύτιμους πόρους. Μάλιστα, την ώρα που σβήνονται τα πρόστιμα ύψους 1,2 δισ. ευρώ, παραμένουν οι υψηλές τιμές στο πετρέλαιο θέρμανσης και έτσι χιλιάδες ελληνικές οικογένειες παγώνουν μέσα στα σπίτια τους.