Ψωμί με το… δελτίο έχουν φτάσει να αγοράζουν επτά στους 10 Ελληνες, ενώ τέσσερις στους 10 παραδέχονται ότι αναγκάζονται να καταφεύγουν και στα σκουπίδια για να καταφέρουν να επιβιώσουν.
Οπως αναφέρεται σε έρευνα της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), η κοινωνία του 50% κάνει πλέον την εμφάνισή της, καθώς οι μισοί πολίτες κινδυνεύουν να βρεθούν στο οικονομικό περιθώριο, αδυνατώντας από τη μια να καλύψουν φορολογικές υποχρεώσεις και δάνεια και από την άλλη αναγκάζονται να αγοράζουν αγαθά χαμηλότερης ποιότητας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία, επτά στους 10 καταναλωτές έχουν περιορίσει ακόμη και την αγορά ειδών διατροφής, αλλά και ψωμιού (το ποσοστό φτάνει ακόμη και το 80% για εισοδήματα έως 10.000 ευρώ), ενώ τέσσερις στους 10 αγοράζουν προϊόντα χαμηλότερης ποιότητας.
Παράλληλα, σχεδόν το 50% παραδέχεται ότι θα αγόραζε προϊόντα χωρίς απόδειξη, προκειμένου να ωφεληθεί, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τα μελλοντικά δημόσια έσοδα.
Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, το 93,1% των νοικοκυριών είχε σημαντική μείωση των εισοδημάτων μετά το ξέσπασμα της κρίσης. Ο μέσος όρος μείωσης του οικογενειακού εισοδήματος σε σχέση με τρία χρόνια πριν καταγράφεται στο 38%.
Δραματική εικόνα παρουσιάζεται και σε ό,τι αφορά τα ποσοστά απασχόλησης. Σχεδόν το 40% των νοικοκυριών έχει στην οικογένεια ένα τουλάχιστον άτομο σε ανεργία. Συνακόλουθα, οι συντάξεις αποτελούν για το 40% των νοικοκυριών την κυριότερη πηγή εισοδήματος.
Την ίδια ώρα, τέσσερα στα 10 νοικοκυριά, λόγω της απομείωσης των εισοδημάτων, ανέφεραν ότι έχουν καθυστερημένες οφειλές, μεγαλύτερο μέρος των οποίων αφορά τις πάγιες ανάγκες του νοικοκυριού (φως, νερό, ενέργεια), τις οφειλές προς Εφορία και τις δανειακές υποχρεώσεις.
Τραγική είναι η κατάσταση και στις καταναλωτικές συνήθειες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 80% καταναλωτών έχει κάνει περικοπές στις μετακινήσεις, το 92% στις δαπάνες ένδυσης – υπόδησης και το 83,2% στη θέρμανση του νοικοκυριού. Σχεδόν το 90% του πληθυσμού έχει κάνει περικοπές σε ό,τι αναφέρεται ως δαπάνες για «διασκέδαση και διαχείριση ελεύθερου χρόνου» (εστιατόρια, καφέ, σινεμά, ταξίδια).
Είναι φανερό ότι τα νοικοκυριά έχουν φτάσει στα όριά τους, καθώς στην ερώτηση «σε ποια κατηγορία αγαθών – υπηρεσιών μια ενδεχόμενη αύξηση τιμών θα δημιουργούσε μεγαλύτερο πρόβλημα;» το 70% εκτιμά ότι η οποιαδήποτε επιβάρυνση στα είδη διατροφής θα επιφέρει μεγάλες δυσκολίες στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Το 40% εκτιμά ότι η αύξηση κόστους θέρμανσης θα επιφέρει μεγάλες δυσκολίες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η αγορά οδηγείται σε μια παρατεταμένη «ετήσια χειμερία νάρκη». Οι καταναλωτές σε μεγάλο ποσοστό (68,8%) αναμένουν τις εκπτώσεις προκειμένου να κάνουν τις αγορές τους. Τούτο σηματοδοτεί για το εμπόριο μια νεκρή αγοραστικού ενδιαφέροντος περίοδο πέραν των 10 μηνών.
Οπως σημειώνει η ΓΣΕΒΕΕ, τα στοιχεία αναδεικνύουν το έωλο της επιχειρηματολογίας (τουλάχιστον για τα επόμενα τρία χρόνια) σχετικά με τη διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων (Κυριακές).