Οι Μουφτήδες της Θράκης στο εποπτικό συμβούλιο Ιεροσπουδαστηρίων

Loading...


Αλλαγές σε ορισμένα θέματα εκπαίδευσης φέρει το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε χθες στην Βουλή.

Το νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση εποπτικού συμβουλίου μουσουλμανικών ιεροσπουδαστηρίων Θράκης, ως συμβουλευτικό όργανο του υπουργού για τα θέματα των ιεροσπουδαστηρίων της Θράκης Θα διατυπώνει απόψεις προς τον υπουργό για τα ζητήματα όπως η κατάρτιση των προγραμμάτων σπουδών.

«Είχαμε μια εκκρεμότητα από ιδρύσεως τους ελληνικού κράτους όσον αφορά στις θρησκευτικές κοινότητες και αυτή επιλύεται», είπε ο Γιώργος Καλαντζής, γενικός γραμματέας Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας.

Εξήγησε πως η εκκρεμότητα τακτοποιείται με την υπερψήφιση υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου για τις θρησκευτικές κοινότητες. Ένα νομοσχέδιο που προβλέπει αλλαγές και για τα ιεροσπουδαστήρια της Θράκης, εισάγοντας το θεσμό του «εποπτικού συμβουλίου Μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων».

Σημειώνεται πως με τη στήριξη της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, υπερψηφίστηκε επί της αρχής από την επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την οργάνωση της νομικής μορφής των θρησκευτικών κοινοτήτων και των ενώσεων τους στην Ελλάδα. Ο ΣΥΡΙΖΑ, οι ΑΝΕΛ και η ΔΗΜΑΡ επιφυλάχθηκαν, ενώ ΚΚΕ και Χρυσή Αυγή δήλωσαν ότι το καταψηφίζουν. Το νομοσχέδιο είχε την αποδοχή των εκπροσώπων των θρησκευτικών κοινοτήτων και ομάδων που είναι στην Ελλάδα, καθώς, όπως τόνισαν, λύνει χρόνια προβλήματα που αντιμετώπιζαν μέχρι σήμερα, από την άρνηση της ελληνικής πολιτείας, αλλά και της ελληνικής Εκκλησίας να αναγνωριστεί η νομική τους οντότητα. Παράλληλα εξήραν τη στάση της Ορθόδοξης Εκκλησίας που αναγνώρισε την αναγκαιότητα του νομοσχεδίου.

Εποπτικό συμβούλιο μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων στη Θράκη
Το νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση εποπτικού συμβουλίου μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων Θράκης, ως συμβουλευτικό όργανο του υπουργού για τα θέματα των ιεροσπουδαστηρίων της Θράκης. Θα διατυπώνει απόψεις προς τον υπουργό για τα ζητήματα των κατάρτιση των προγραμμάτων σπουδών, για τα εγχειρίδια που χρησιμοποιούνται, για την οργάνωση της μαθητικής ζωής και τη γενικότερη λειτουργία τους. Θα εκφέρει άποψη για τους διευθυντές και τους υποδιευθυντές των ιεροσπουδαστηρίων της Θράκης. Επίσης το συμβούλιο θα συνεργάζεται με τους αρμόδιους φορείς του υπουργείου Παιδείας για παιδαγωγικά και επιστημονικά θέματα που προκύπτουν, για τις επιμορφωτικές δραστηριότητες που θα αναπτύσσουν, για βραβεύσεις ή συμμετοχές σε εγχώριους και διεθνείς διαγωνισμούς.

Στόχος της πρωτοβουλίας
Στόχος της πρωτοβουλίας, σύμφωνα με τη εισηγητική έκθεση, είναι η δημιουργία ενός συστήματος για τη μουσουλμανική θρησκευτική εκπαίδευση, αντίστοιχο με όσα προβλέπονται για την ορθόδοξη χριστιανική εκπαίδευση προκειμένου να αντιμετωπίσει την έλλειψη και να ανακόψει την αναζήτηση θρησκευτικής εκπαίδευσης από τα μέλη της μειονότητας σε άλλες χώρες. Υπενθυμίζεται ότι τα ιεροσπουδαστήρια στη Θράκη είναι αντίστοιχα των εκκλησιαστικών γυμνασίων και λυκείων, σύμφωνα με νόμο του 1998. Ταυτόχρονα σύμφωνα με την έκθεση, θα προσφέρει διασύνδεση της διδασκαλίας του κορανίου, που εισήχθη στα σχολεία, με την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για σημαντική αυτή εξέλιξη μίλησε ο κ. Καλαντζής παρουσιάζοντας λεπτομέρειες για το σχέδιο της κυβέρνησης.

Τι ισχύει σήμερα με τις θρησκευτικές κοινότητες;
– Είχαμε μια εκκρεμότητα από ιδρύσεως τους ελληνικού κράτους όσον αφορά στις θρησκευτικές κοινότητες. Το βασικό πρόβλημα ήταν ότι ο αστικός Κώδικας δίνει τη δυνατότητα οργάνωσης σε σωματεία, ενώ πολλές θρησκευτικές κοινότητες έθεταν το ζήτημα ότι δεν μπορούν να οργανωθούν ως σωματεία, λόγω της συγκεκριμένης εσωτερικής δομής που υφίσταται και συνδέεται με τη θρησκευτική τους πίστη. Αλλά και σε επίπεδο αρχής και αντίληψης; Δηλαδή τι είναι μια θρησκευτική κοινότητα και σε τι διαφέρει από ένα πολιτιστικό σωματείο ή έναν ποδοσφαιρικό σύλλογο.

Νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου ήταν μέχρι τώρα η Εκκλησία τη Ελλάδας;
– Ναι, και θα συνεχίσει να είναι. Η Εκκλησία της Ελλάδας είναι ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Οι ισραηλιτικές κοινότητες είναι κάτι που πολλές φορές ξεχνάμε κι εδώ αξίζει να θυμίσουμε ότι η χώρα μας, είναι η πρώτη χώρα που έδωσε τέτοιο καθεστώς και κυρίως είναι η πρώτη χώρα, η οποία αμέσως μετά τη Γενοκτονία των Εβραίων στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, φρόντισε να επιστραφούν οι περιουσίες στις κοινότητες και γι΄ αυτό και σήμερα έχουμε και κοινότητες στην Ελλάδα. Και υπάρχουν βεβαίως και οι μουφτείες.

Τι αλλάζει για τις εβραϊκές κοινότητες και τις μουφτείες;
– Απολύτως τίποτα. Ο νόμος είναι σαφέστατος όσον αφορά αυτά τα τρία συγκεκριμένα νομικά καθεστώτα. Όπως ήταν θα συνεχίσει να είναι κι αυτό όχι μόνο είναι απολύτως λογικό, αλλά και για όσους έχουν μια ιδιαίτερη τάση άκρατου και άκριτου προοδευτισμού, καλό θα ήταν να έχουν υπόψη τους ότι σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη, υπάρχει η αντίστοιχη εμπειρία. Μία θρησκευτική κοινότητα ή δύο, αναλόγως με το κράτος, που έχουν μια ιδιαίτερη ιστορικού και πολιτισμικού τύπου διαμορφωμένη σχέση με το συγκεκριμένο κράτος, μπορούν να έχουν αποκλίσεις. Τώρα όσον αφορά τα ιεροσπουδαστήρια της Θράκης, ιδρύεται ένα εποπτικό συμβούλιο.

Τι σημαίνει αυτό;
– Αυτό το οποίο γίνεται τώρα είναι κάτι που πολλοί Έλληνες πολίτες γεννήθηκαν και πέθαναν περιμένοντας να δουν να συμβαίνει στην Ελλάδα. Η εκκρεμότητα για τα νομικά πρόσωπα είναι από το 1946 και έχει εκθέσει τη χώρα μας διεθνώς πολλές φορές. Είναι γεγονός ευρωπαϊκής σημασίας και ειδικά για την Ορθοδοξία επιτρέψτε μου να πω, γιατί καλώς ή κακώς –καλώς κατά τη γνώμη μου, κακώς για άλλους- η χώρα μας στο εξωτερικό αντιμετωπίζεται ως μια χώρα που έχει ορθόδοξη πλειοψηφία. Σε λίγες μέρες θα είμαστε η μόνη ορθόδοξη χώρα που θα έχει τόσο ανοικτό και τόσο δημοκρατικό καθεστώς σε σχέση με άλλες θρησκευτικές κοινότητες. Είμαστε η πρωτοπορία δηλαδή.

Τι σκοπό έχει και ποιος θα είναι ο ρόλος του;
– Εμείς δεν έχουμε κρυφές πολιτικές, αυτό πιστεύουμε και το λέμε και δημόσια. Το ίδιο γίνεται και με αυτό. Η εισηγητική έκθεση είναι σαφέστατη. Για τα εκκλησιαστικά σχολεία με τα οποία είναι ομοιόβαθμα και ισόβαθμα τα μουσουλμανικά ιεροσπουδαστήρια, εδώ και χρόνια υπάρχει το εποπτικό συμβούλιο δευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. Δηλαδή ένα όργανο το οποίο συμβουλεύει την πολιτεία για τα θέματα αυτά. Στη θρησκευτική εκπαίδευση υπάρχουν ιδιαιτερότητες και πρέπει να ακούσεις τους θρησκευτικούς ηγέτες τι λένε. Δεν λέω ότι θα κάνεις ό,τι λένε οι θρησκευτικοί ηγέτες. Και με την εκκλησία έχουμε διαφορές σε κάποια ζητήματα, αλλά πρέπει την ακούσεις. Κι αυτό πρέπει να γίνει θεσμικά. Όπως, δηλαδή, έχουμε ένα θεσμικό όργανο στην περίπτωση της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης, αντίστοιχα έπρεπε να έχουμε –και ήταν τραγική έλλειψη ότι δεν είχαμε- ένα θεσμικό όργανο για τη μουσουλμανική θρησκευτική εκπαίδευση.

Γι’ αυτό και συμμετέχουν οι τρεις μουφτήδες στο συμβούλιο αυτό. Και ποιος είναι ο ρόλος τους, τι θα αποφασίζουν;
– Δεν αποφασίζουν. Σε αυτή τη χώρα αποφασίζει το κράτος και η Βουλή και η κυβέρνηση εκτελεί. Το κράτος, όμως, για να παίρνει σωστές αποφάσεις χρειάζεται και σωστές συμβουλές. Καταρχάς λοιπόν πρέπει να ακούσεις αυτούς στους οποίους αναφέρεται άμεσα η όποια πολιτική θες να ασκήσεις. Στην περίπτωση αυτή λοιπόν, όπως και στην Εκκλησία αντίστοιχα, θα ακούμε τις απόψεις και τις γνώμες και τις προτάσεις των μουφτήδων και βεβαίως και των διευθυντών των ιεροσπουδαστηρίων. Για παράδειγμα στα βιβλία, η Ελλάδα έχει το ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής. Όταν προκηρύσσει διαγωνισμούς για να γραφούν βιβλία με συγκεκριμένες προοπτικές εμάς μας ενδιαφέρει η εκπαίδευση να πάει μπροστά, γιατί όσο πιο υψηλό είναι το επίπεδο εκπαίδευσης, τόσο ασφαλέστερη είναι και η δημοκρατία μας από όλες τις πλευρές.

Αυτός ο νόμος μήπως ανοίγει το παραθυράκι για πολλά άλλα πράγματα και γι’ αυτό αντιδρούν τα υπόλοιπα κόμματα;
– Πρέπει να υπάρχουν 300 μέλη Έλληνες πολίτες ή πολίτες κράτους-μέλους ΕΕ ή μόνιμα διαμένοντες αλλοδαποί, για να καταθέσουν σχετική αίτηση στο Πρωτοδικείο ώστε να δημιουργήσουν τέτοια νομικά πρόσωπα. Τα υπόλοιπα κόμματα αντιδρούν το καθένα για διαφορετικούς λόγους. Ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΔΗΜΑΡ θέλουν ουσιαστικά να εξαφανιστούν οι διαδικασίες που έχουμε προβλέψει για το πώς θα γίνεται αυτό το νομικό πρόσωπο. Οι ΑΝΕΛ θέτουν ορισμένα λογικά και εύλογα ερωτήματα, όπως ποιοι έχουν δικαίωμα να υπογράφουν την αίτηση, διότι υπάρχει και παραπληροφόρηση.

Μπορεί να πει κάποιος ότι υπογράφουν 300 «Μακεδόνες» και κάνουμε μια «Μακεδονική Εκκλησία»;
– Οι Μακεδόνες είναι στη Μακεδονία και η μόνη Μακεδονία που γνωρίζουμε είναι αυτή που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, τις Σέρρες και τους άλλους ελληνικούς νομούς. Η «Μακεδονική Εκκλησία» δεν υπάρχει σε αυτό τον κόσμο, υπάρχει μόνο στα μυαλά κάποιων και καλά κάνουν, έχουν δικαίωμα να λένε ό,τι θέλουν. Αλλά αυτά είναι εκτός ελληνικών συνόρων κι εκτός Μακεδονίας.

Μήπως όμως υπάρχει ενδεχόμενο να δούμε τέτοιου είδους φαινόμενα;
– Όχι. Πρώτον, ο νόμος δεν λέει ότι πας έτσι και παίρνεις τη νομική προσωπικότητα. Ο νόμος λέει ότι πας στο δικαστήριο, αυτό εξετάζει αν πληροίς τις προϋποθέσεις του Συντάγματος που είναι σαφέστατες. Αν είναι δηλαδή γνωστή θρησκεία, με την έννοια ότι δεν έχει κρυφές δοξασίες, αν ασκείς προσηλυτισμό και αν η λατρεία προσβάλλει ή όχι τη δημόσια τάξη και τα χρηστά ήθη. Το δικαστήριο λοιπόν εξετάζει αυτά τα τρία βασικά πράγματα, συν τις προϋποθέσεις που βάζει ο νόμος, κι αποφασίζει αν όντως είναι θρησκευτική κοινότητα κι αν όντως μπορεί να έχει αυτή τη νομική προσωπικότητα. Δεν είναι αυτόματη διαδικασία, υπάρχει δικαστικός δημόσιος έλεγχος, στον οποίο παρεμβαίνει και το υπουργείο Παιδείας ή όποιος άλλος επιθυμεί να παρέμβει. Σε μια δημοκρατική πολιτεία δεν μπορεί να υπάρξει πιο δημοκρατικός αλλά και πιο ασφαλής συγχρόνως έλεγχος από αυτόν που προσφέρει το δικαστήριο.

Σήμερα ποια είναι η κατάσταση;
– Είκοσι άνθρωποι ιδρύουν ένα σωματείο ανεξέλεγκτα. Από το ανεξέλεγκτο των 20 πάμε σε έναν οργανωμένο τύπο, που προστατεύει και τον πολίτη, αλλά και αυτόν που θέλει να ασκήσει ελεύθερα το δικαίωμά του. Είναι σύστημα, δεν είναι «μπάτε σκύλοι αλέστε»…

Υπάρχουν νεότερα με την ειδική παιδαγωγική σχολή Θεσσαλονίκης (ΕΠΑΘ) και με το τμήμα ακούγεται ότι θα φιλοξενηθεί εδώ στο ΔΠΘ;
– Η ΕΠΑΘ έβγαζε δασκάλους, όχι θρησκευτικούς λειτουργούς και, το τμήμα Θεολογίας που μιλά για την ίδρυση εισαγωγικής κατεύθυνσης μουσουλμανικών σπουδών δεν θα βγάζει δασκάλους, γιατί έχω ακούσει διάφορες τρελές θεωρίες ότι το τμήμα Θεολογίας θα κάνει το πρόγραμμα, το οποίο θα υποκαταστήσει την ΕΠΑΘ. Αυτά είναι απλώς παραμύθια. Στις σοβαρές χώρες οι δάσκαλοι βγαίνουν από τα παιδαγωγικά, οι θρησκευτικοί λειτουργοί από τις θρησκευτικές σχολές, οι ιατροί από τις ιατρικές σχολές και ούτω καθεξής. Το θέμα της ΕΠΑΘ βεβαίως και μας απασχολεί πάρα πολύ.



Ετικέτες