Ημερίδα της Ι.Σ.: «Η Γυναίκα μπροστά στις προκλήσεις της κοινωνικοοικονομικής κρίσης» (φωτο)

Loading...


Πραγματοποιήθηκαν με τη χάρη του θεού και με επιτυχία οι εργασίες της Επιστημονικής Ημερίδος που διοργάνωσε η Ειδική Συνοδική Επιτροπή Γυναικείων Θεμάτων το Σάββατο 2 Μαρτίου 2013 στο Πολιτιστικό Κέντρο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, με θέμα: «Η Γυναίκα μπροστά στις προκλήσεις της κοινωνικοοικονομικής κρίσης»

Στην έναρξη της Συνεδρίας ο Πανοσιολ. Αρχιμ. Πλάτων Κρικρής, Γραμματεύς της Επιτροπής με θερμούς λόγους υποδέχτηκε τους Συνέδρους κι ομίλησε για το έργο και την δραστηριότητα του Διαμητροπολιτικού Δικτύου Γυναικών και της Επιτροπής, επ΄ευκαιρία της συμπληρώσεως  δέκα ετών από την ίδρυση και λειτουργία της.

Εν συνεχεία ανέγνωσε το μήνυμα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου που μεταξύ άλλων ανέφερε:

«Μέσα σ΄αυτή την προοπτική, στην προοπτική του Παύλειου ‘ουκ ένι άρσεν και θήλυ’ δεν νοείται ασφαλώς αποιαδήποτε υποτίμηση της γυναίκας και για οποιοδήποτε λόγο. Πρακτικές εκμηδενισμού του προσώπου της λόγω του φύλου, είτε σε οικογενειακό επίπεδο, είτε σε κοινωνικό επίπεδο είναι καταδικαστέες. Το ζητούμενο και το κρίσιμο όμως θα είναι πάντοτε η τιμή της γυναίκας. Εδώ τα ορθά κριτήρια θα δείξουν τον δρόμο. Για να γίνεται η γυναίκα η καρδιά και ο πνεύμονας της κοινωνίας μας, η ταπεινή και η παντοδύναμη παρουσία κατά το πρότυπο της Μητέρας του Θεού που φυλά στην καρδιά της όνειρα, ελπίδες, αιτήματα και αγωνίες με προσευχή και αγάπη. Ιδίως την ώρα της Κρίσης. Ιδίως την ώρα του Σταυρού.»

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, στον χαιρετισμό του ετόνισε:

«Η γυναίκα, ως ισότιμο με τον άνδρα μέλος της κοινωνίας, υφίσταται την κρίση και τις συνέπειές της σ΄όλους τους τομείς του καθημερινού βίου, μπορεί όμως κι εκείνη να ευθύνεται σε κάποιο βαθμό για αυτή, έχει εν τούτοις και δυνατότητες, ένα θέλει, να αγωνιστεί και πολύ και πολλά να προσφέρει για το ξεπέρασμα της.

Η γυναίκα, εξάλλου και ως μητέρα, με τον πλούσιο συναισθηματικό της κόσμο, δύναται να ενεργήσει, προληπτικά και θεραπευτικά, μέσα από τον ιδιαίτερο και Ιερό αυτό ρόλο της, για την αντιμετώπιση των αιτιών της κρίσεως και την υπέρβαση των οδυνηρών αποτελεσμάτων της. Ιδιαιτέρως, ωστόσο, πρέπει να τονιστεί η διαρκής και δια βίου εθελοντική προσφορά της γυναίκας στον ενοριακό εκκλησιαστικό χώρο και η ανεκτίμητη διακονία της στις φιλανθρωπικές δραστηριότητες και δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης.»

Χαιρετισμό απηύθυνε και η Αντιπεριφερειάρχης Αττικής κ. Λιλίκα Βασιλάκου που αναφέρθηκε στη συνεργασία της Νομαρχίας Αττικής με την Εκκλησία και την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών σε πολλούς τομείς, ιδίως την περίοδο αυτής της οικονομικής κρίσης.

Χαιρετισμούς στην Ημερίδα απηύθυναν πολλά Γυναικεία Σωματεία και παρέστησαν εκπρόσωποί τους.

Στην Α΄εισήγηση της κας Ευανθίας Αδαμτζίλογλου, Δρ Θεολογίας, με θέμα: « Βιβλικά παραδείγματα κοινωνικο – οικονομικής κρίσης»  αναφέρθηκαν περιληπτικά τα γεγονότα της ιστορίας του Ισραηλιτικού λαού στην Αίγυπτο και στα πρώτα χρόνια της εγκατάστασης μέχρι τα θαυμαστά γεγονότα της εποχής των προφητών Ηλία και Ελισσαίου. Ιδιαίτερα αναλύθηκε η εποχή της Βαβυλώνιας αιχμαλωσίας με τα βάσανα της εξορίας και την επιβίωση των Ιουδαίων. Τα μηνύματα των προφητών Ιεζεκιήλ και Δευτεροησαΐα στήριξαν το λαό και άνοιξαν τους οικουμενικούς του ορίζοντες. Συνέβαλαν επίσης στη διάδοση του μηνύματος για τον ερχομό του Μεσσία προς όλους τους λαούς της γής. Μαζί με το προφητικό κήρυγμα ο θεσμός της οικογένειας στήριξε τη νέα γενιά για να κρατήσουν την εθνική και την θρησκευτική τους ταυτότητα. Ιδιαίτερα οι γυναίκες της οικογένειας συνέβαλαν στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της ξένης γυναίκας. Οι Ιουδαίοι πρέπει να βρήκαν ισχυρή συμπαράσταση στη σοφία των Ελλήνων που γίνεται ιδιαίτερα γνωστή μετά τους Περσικούς πολέμους, γι’ αυτό και συγκεντρώθηκαν στη μελέτη της Σοφίας του Θεού.

Στην Β΄εισηγήσεις της κας Ευγενίας Κατούφα, δημοσιογράφου, με θέμα: « Η οικονομική κρίση και οι επιπτώσεις στις γυναίκες» παρουσιάστηκαν στοιχεία και δηλώσεις ειδικών που καταδεικνύουν ότι οι γυναίκες πλήττονται ξεκάθαρα περισσότερο από την οικονομική κρίση δεδομένου ότι έχουν επηρεαστεί τομείς στους οποίους η γυναίκα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Συγκεκριμένα:

Η ανεργία

Η σοβαρή μείωση των εισοδημάτων με συνέπεια την φτωχοποίηση

Η επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων

Η μείωση των γάμων και των γεννήσεων

Η αύξηση της βρεφικής θνησιμότητας και η αύξηση των θανάτων γενικά

Η επιδείνωση των δεικτών υγείας με σοβαρές συνέπειες στην υγεία και την ψυχολογία των παιδιών και των άλλων ευάλωτων ομάδων

Οι αυξημένες υποχρεώσεις για φροντίδα αδύναμων μελών

Η βία και η εγκατάλειψη και βέβαια η αντιστροφή των ρόλων των δύο φύλων

Η μετανάστευση

Η αυξηση των κοινωνικών προβλημάτων, όπως: άστεγοι, ναρκωτικά, εμπορία και διακίνηση.

Και τέλος η ανακοπή της πορείας προόδου των γυναικών ( προσωπική ανάπτυξη, οικονομική ανεξαρτησία, ευκαιρίες συμμετοχής και ανέλιξης)

Στην Γ’ εισήγηση του κ. Δημήτρη Καραγιάννη, Ψυχιάτρου, με θέμα:

«Επιπτώσεις της κρίσης στη ζωή και τη συναισθηματική μας ισορροπία: Προτάσεις – τρόποι διεξόδου», ο εισηγητής περιέγραψε τα αποτελέσματα της κρίσης στη ζωή πολλών ανθρώπων. Απελπισία, κατάθλιψη, αυτοκτονίες κ.τ.λ. Δεν ετάχθη υπέρ της παθητικής αποδοχής της καταστάσεως και, χωρίς να αμνηστευθεί τα ανθρώπινα λάθη και τις ευθύνες, σαφως καταδίκασε την διαρκή γκρίνια, που δεν έχει τίποτα θετικό να αντιπροσφέρει και , μέσα από την μυθολογία, την Ελληνική Ιστορία και το Εκκλησιαστικό ήθος, τόνισε την ανάγκη για αγωνιστικότητα, με ασκητική διάθεση, ελπίδα και χαρά, που πηγάζουν από την πίστη στο Θεό και τα χαρίσματα του Ανθρώπου. Όχι στη μιζέρια και την γκρίνια! Ο άνθρωπος, στην εποχή της κρίσεως, δεν είναι ο καϋμένος. Πρέπει να είναι και να γίνει ο γενναίος αγωνιστής.

Στην Δ’ εισήγηση της κας Νίκης Παπαγεωργίου, Κοινωνιολογος, με θέμα: « Γυναίκες, οικονομική κρίση και κοινωνική αλληλεγγύη» έγινε αναφορά στην προϊούσα κοινωνικο – οικονομική κρίση, η οποία έχει ποικίλες επιπτώσεις σε ατομικό, οικογενειακό και κοινωνικό επίπεδο και παράγει ποικίλες αντιδράσεις, από  τις πιο εσωστρεφείς εως και τις πιο εξωστρεφείς, φαινόμενα αυτοκαταστροφικής ή επιθετικής βίας αλλα κι εκδηλώσεις αλτρουϊσμού, φιλαλληλίας και ακοινωνικής αλληλεγγύης. Αν και ο όρος αλληλεγγύη προέρχεται από την κοινωνιολογία, κατανοείται περισσότερο σήμερα ως ηθική αξία που εκφράζεται με εκδηλώσεις συμπαράστασης και πράξεις υποστήριξης αυτών που βρίσκονται στην ανάγκη. Στην Χριστιανική παράδοση είναι συνώνυμοι με τους όρους της αυτοθυσίας, της αγάπης προς τον πλησίον, της αλληλοβοήθειας, της φιλαλληλίας και της φιλαδέλφειας.

Στην διαμόρφωση και καλλιέργεια της κοινωνικής αλληλεγγύης σημαντικό ρόλο μπορεί να παίξει η ηθική της μέριμνας ή της αμοιβαίας φροντίδας.

Πρόκειται για μια γυναικεία πρόταση για την αντιμετώπιση της κοινωνικής δυσλειτουργίας, η οποία επιτείνεται με την οικονομική κρίση, με την προώθηση και ανάδειξη των γυναικείων αρετών της φροντίδας και της ανατροφής, της μητρικής αγάπης και της καλλιέργειας των διαπροσωπικών σχέσεων. Η πρόταση αυτή επιδιώκει την «έξοδο» αυτών των αρετών από τον ιδιωτικο – οικογενειακό χώρο και την εφαρμογή τους στον κοινωνικό δημόσιο βίο ως καθολικές πανανθρώπινες αρετές.

Στην Ε’ εισήγηση της κας Ελένης Κασσελούρη, Θεολόγος, με θέμα: « Εκκλησιαστικός λόγος και εκκκλησιαστικές πρακτικές σε περίοδο κοινωνικο – οικονομικής κρίσης»  έγινε αναφορά στην αναγκαιότητα να «αναγνώσουμε» την κρίση θετικά και σταυροαναστάσιμα. Η σημερινή κρίση έρχεται να προκαλέσει την σχέση μας με τον πλούτο και το χρήμα, την ροπή μας σε έναν συγκεκριμένο τρόπο ζωής και σκέψης που μάλλον πολύ απέχει από το μήνυμα του Ευαγγελίου και της Πατερικής ερμηνείας του. Η Εκκλησία και ο εκκλησιαστικός λόγος της οφείλει να υπενθυμίζει ότι συσσωμάτωση στην Εκκλησία, κοινωνία με τον Χριστό σημαίνει « νου Χριστού» .

Η γλώσσα της οφείλει να είναι προφητική, δυναμική, μεταμορφωτική για τα μέλη της αλλα και για τον κόσμο ολόκληρο. Σε αυτό το πλαίσιο κάθε μορφή αδικίας, καταπίεσης, εκμετάλλευσης, ρατσισμού και βίας δεν έχει θέση και η καταγγελία όλων των παραπάνω αποτελεί καθήκον και υποχρέωση της Εκκλησίας ως θεσμού και κάθε χριστιανού, δηλώνοντας παράλληλα με έργα και πράξεις την αγάπη του για τον πλησίον, ανεξάρτητα από φύλο, φυλή εθνικότητα και κοινωνική προέλευση.

Στην Ζ΄εισήγηση της κας Χριστίνας Βάγια, καθηγήτρια Κοινωνικής εργασίας, με θέμα: « Αντιμετωπίζοντας την κρίση στην κοινότητα / ενορία με την βοήθεια της κοινωνικής δικτύωσης» έγινε αναφορά στις εμψυχωμένες γυναίκες και στους πολίτες εκείνους που συμβάλλουν στην δημιουργία των κοινωνικών δικτύων.

Τα κοινωνικά δίκτυα είναι ένας σύγχρονος κοινωνικός οργανισμός . Επιδιώκουν την αποκεντρωμένη αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων με επιδίωξη την απελευθέρωση από την αδικία, την βία, την μιζέρια, την ανάγκη! Τα δίκτυα αποτελούν μια ευέλικτη κι ενδιάμεση μορφή κοινωνικής υπηρεσίας με κοινά αποδεκτή αποστολή και δέσμευση, κοινές υπευθυνότητες και οφέλη για τα μέλη του. Τα κοινωνικά δίκτυα αξιοποιούν τον εθελοντισμό και δεν αποκλείουν κανένα τομέα ( εθελοντικό, κρατικό, κερδοσκοπικό ) και καμία ομάδα του πληθυσμού. Η συμμετοχικότητα και η ανταποδοτικότητα συμβάλλει στην ειρηνική συνύπαρξη, μειώνει την κατάκριση κι αυξάνει την κατανόηση των επιπτώσεων της κρίσης ενώ ελλατώνει την μιζέρια και την αυτολύπηση. Τα δίκτυα με μέλη, υπηρεσίες ή με κινητοποιημένους πολίτες απαιτούν σωστή οργάνωση, συμμετοχική διαχείρηση, δυνατότητα αυτονομίας, οριοθέτηση της περιοχής επιρροής τους. Είναι ένας συσπειρωτικός μηχανισμός για την αντιμετώπιση της κρίσης, την ισότητα των φύλων, την καταπολέμηση των διακρίσεων, την ενίσχυση του εθελοντισμού.

Στο τέλος των εισηγήσεων ακολούθησε εποικοδομητικός και γόνιμος διάλογος των εκπροσώπων των Ιερών Μητροπόλεων με αναφορές στο έργο και στην δράση των Υπηρεσιών Γυναικείων Θεμάτων.

Τις εργασίες της Επιστημονικής Ημερίδας έκλεισε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, ο οποίος ανακεφαλαίωσε τα λεχθέντα, ευχαρίστησε και συνεχάρει την οργανωτική επιτροπή και τους εισηγητές και προέτρεψε όλους να μην χάσουν πότε την ελπίδα τους στον Θεό και την αγωνιστική τους διάθεση. Προέτρεψε δε τας εκπροσώπους των Ιερών Μητροπόλεων να συνεχίσουν να προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους υπό την καθοδήγηση πάντοτε των οικείων Σεβασμιωτάτων Ιεραρχών προς δόξαν Θεού κι έπαινο της Αγίας μας Εκκλησίας.

alt
alt
alt
alt