Ιερώνυμος: «Ο Παρθενώνας και η Αγία Σοφία, δεν είναι αντίθετα πράγματα, είναι μία συνέχεια» (φωτο)

Loading...


Ρεπορτάζ για το Ραδιόφωνο της Εκκλησίας: Μάκης Αδαμόπουλος
Φωτογραφίες: Χρήστος Μπόνης

«Να σεβόμαστε και να αγαπάμε τα μνημεία των προγόνων μας» υπογράμμισε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος από τον Ι. Ναό Αγίου Γεωργίου Γαλατσίου, γνωστό ως Ομορφοκκλησιά, όπου τέλεσε το πρωί το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.

Ο Αρχιμ. Τίτος Γαρεφαλλάκης, προϊστάμενος του Ιερόυ Ναού Αγίας Ειρήνης Γαλατσίου και υπεύθυνος του Βυζαντινού Ναού Ομορφοκκλησιάς, μετά τη Θεία Λειτουργία τόνισε «είναι ιδιαίτερη η σημερινή ημέρα Μακαριώτατε, για τον Ναό εδώ της Ομορφοκκλησιάς κι αυτό γιατί είναι ίσως η πρώτη φορά που Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας, έρχεται για να τελέσει την Θεία Ευχαριστία. 
Είναι εγνωσμένο το ενδιαφέρον και ο ζήλος σας πάνω στα Βυζαντινά μνημεία και κυρίως στην ανάδειξη τους, ως τόπων λατρείας και προσευχής. Εξάλλου δεν ήρθατε σήμερα Μακαριώτατε, σ’ έναν άγνωστο προς εσάς χώρο, αφού ως τεταρτοετής φοιτητής του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ασχοληθήκατε κατά την διπλωματική σας εργασία, με αυτόν ακριβώς το Ναό της Ομορφοκλησιάς».

Αμέσως μετά ο π. Τίτος ευχαρίστησε τον Αρχιεπίσκοπο και τον παρακάλεσε να δέεται υπέρ αναπαύσεως των μακαρίων και αοιδίμων κτιτόρων και ανακαινιστών του Ιερού Ναού, ενώ ευχήθηκε η σημερινή του παρουσία «να σηματοδοτήσει ξανά και πάλι το άναμα της ακοίμητης κανδήλας αυτού του ιστορικού Ναού της Ομορφοκκλησιάς».

Ο Αρχιεπίσκοπος ευχαρίστησε τον π. Τίτο για την πρόσκληση και τους πιστούς για την αγάπη τους, οι οποίοι από νωρίς βρίσκονταν στον Ναό, αλλά και στον προαύλιο χώρο. Μίλησε, ωστόσο, για την ιστορική σημασία της Ομορφοκκλησιάς και στην αξία της παράδοσης. Ο Αρχιεπίσκοπος αναφέρθηκε στο πρόσφατο ταξίδι του στην Αμερική και είπε πως επισκέφθηκε ένα ελληνικό σχολείο ενορίας, στο οποίο φοιτούσαν 600 μαθητές. Στην αίθουσα εκδηλώσεων υπήρχαν δύο τοιχογραφίες, της Ακρόπολης και της Αγίας Σοφίας. «Δε ξέρω σε πόσα σχολεία στην Ελλάδα, βλέπουμε σήμερα τέτοιες εικόνες ή τους ήρωες της Εθνικής Επανάστασης» επισήμανε ο Αρχιεπίσκοπος και πρόσθεσε «ο Παρθενώνας και η Αγία Σοφία, δεν είναι, όπως πολλοί λένε αντίθετα πράγματα, είναι μία συνέχεια. Αυτούς τους χώρους πρέπει να τους προσέχουμε, είναι οι ρίζες μας, οι μνήμες μας, οι πατέρες μας. Και αυτός ο ναός με την ιστορία του τη μεγάλη καλό θα είναι να λειτουργείται, γιατί αλειτούργητος ναός είναι μια αμαρτία».

«Καλούμαστε να σεβόμαστε και να αγαπάμε τα δημιουργήματα των προγόνων μας», επισήμανε ο Αρχιεπίσκοπος, «είτε είναι κλασσικά, είτε προϊστορικά, είτε βυζαντινά, είναι καρπός του πνεύματος.Άλλωστε το ένα μνημείο συμπληρώνει το άλλο και αυτό είναι ελληνισμός, είναι η πατρίδα μας, είναι αυτό που δεν έχουν οι άλλοι λαοί. Η συνέχεια του πολιτισμού. Αυτό είναι και το καμάρι μας». Έκανε λόγο, επίσης, για ενότητα, συνεργασία και αισιοδοξία υπογραμμίζοντας «Η ανάγκη της εποχής μας είναι να είμαστε ενωμένοι, να συνεργαζόμαστε. Ο ένας να συμπληρώνει τον άλλο. Να ξεχνάμε αυτά που μας χωρίζουν και να θυμόμαστε αυτά που μας ενώνουν. Μόνο με την ενότητα και την υπομονή θα μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες. Βλέπω τους ανθρώπους κουρασμένους από την κρίση, αλλά προσπαθήστε λίγο ακόμη. Μην μας πιάνει πανικός. Έχουμε περάσει πολλές κρίσεις κι όμως τα καταφέραμε. Και σήμερα, ενωμένοι με υπομονή και πίστη θα ξεπεράσουμε κάθε δυσκολία».

Ο Ιερός Ναός του Αγίου Γεωργίου στο Γαλάτσι είναι ένας από τους ομορφότερους της Αττικής. Είναι γνωστός ως Ομορφοκκλησιά, λόγω της χάρης και της κομψότητάς του. Οι αρχαιολόγοι θεωρούν ότι χτίστηκε στο τρίτο τέταρτο του 12ου αιώνα. Πρόκειται για έναν μικρών διαστάσεων δίστυλο σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό με παρεκκλήσιο στη νότια πλευρά, περίπου σύγχρονο με τον αρχικό ναό και μεταγενέστερο νάρθηκα στη δυτική. Ο τρούλος είναι «Αθηναϊκός». Είναι ένας τύπος τρούλου που ξεκίνησε από τον Όσιο Λουκά Φωκίδας το 961 και συνηθίστηκε στην Αττική. Το τύμπανό του είναι ιδιαίτερα υψηλό σε σχέση με τη διάμετρό του. Εξωτερικά, στις ακμές του οκταπλεύρου που σχηματίζεται, φέρει κιονίσκους. Σε κάθε πλευρά του τρούλου ανοίγεται από ένα παράθυρο μονόβολο, που φωτίζει εντυπωσιακά τον εσωτερικό χώρο.

Ο ναός κοσμείται με τοιχογραφίες, εξαιρετικό δείγμα τέχνης του τελευταίου τετάρτου του 13ου αι. Οι τοιχογραφίες καλύπτουν με αρμονική πολυχρωμία όλες τις εσωτερικές επιφάνειες. Βέβαια, ο χρόνος, ο φανατισμός των αλλόδοξων αλλά και οι βαρβαρότητες των ανθρώπων έχουν καταστρέψει σημαντικό μέρος τους, ιδιαίτερα στα χαμηλά και ευκολότερα προσβάσιμα μέρη. Το ίδιο σημαντικό για τις τοιχογραφίες του είναι και το παρεκκλήσιο.

1
1
1