H σημασία της Συνάξεως των Προκαθημένων στη Γενεύη

Loading...


Του Ζιμπάμπουε Σεραφείμ Κυκκώτη******

Όπως ήδη ανακοινώθηκε επίσημα από το Οικουμενικό Πατριαρχείο «η εν λόγω Σύναξις θα ασχοληθή με θέματα σχετικά προς την προετοιμασίαν της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, η οποία απεφασίσθη όπως συγκληθή εντός του ενεστώτος έτους».

Τα θέματα που θα εξετάσει η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος έχουν καθορισθεί από την προηγούμενη Σύναξη των Προκαθημένων που πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2014, οι οποίοι φυσικά τα επέλεξαν από τον κατάλογο των θεμάτων και των σχετικών κειμένων που ετοίμασαν Πανορθόδοξες Διασκέψεις και Διορθοδοξες Συναντήσεις που ξεκίνησαν από το 1961 και συνέχισαν το διορθόδοξον έργο τους μέχρι και το Οκτώβριο του προηγούμενου έτους.

Τα θέματα που θα εξετάσει τελικά, στη πρώτη της συνεδρία, η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος το υφιστάμενο έτος είναι τα ακόλουθα.

1. Η σπουδαιότητα της Νηστείας και η τήρησή της σήμερα

2. Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς το λοιπόν Χριστιανικό κόσμο (εδώ περιλαμβάνεται και το θέμα Ορθόδοξη Εκκλησία και Οικουμενική Κίνηση).

3. Η αποστολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας στο σύγχρονο κόσμο. Η συμβολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας στην επικράτηση της ειρήνης, της δικαιοσύνης της ελευθερίας, της αδελφοσύνης και της αγάπης μεταξύ των λαών και στην άρση των φυλετικών και άλλων διακρίσεις.

Μεταξύ άλλων στην Γενεύη οι Προκαθήμενοι καλούνται να αποφασίσουν για τα ακόλουθα θέματα

1. Να επιβεβαιωθεί η ημερομηνία της ενάρξεως και της αποπερατώσεως των εργασιών της Μεγάλης και Αγίας Συνόδου ( έναρξη κατά την Πεντηκοστή του υφιστάμενου έτους)
2. Μετά τη κρίση στις σχέσεις Τουρκίας και Ρωσίας, όπου η Ρωσική Κυβέρνηση προτρέπει τους Πολίτες της να μη επισκέπτονται την Τουρκία, πρέπει στη Γενεύη να συζητηθεί πλέον ο τόπος της συνάξεως των Μελών της Μεγάλης και Αγίας Συνόδου.
3. Να οριστικοποιηθούν τα παραπάνω θέματα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου

4. Να επιβεβαιωθεί ο αριθμός των συμμετεχόντων Αρχιερέων της κάθε Τοπικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (ο Προκαθήμενος και 24 Αρχιερείς , οι Ορθόδοξες Εκκλησίες είναι 14 και μερικές από αυτές έχουν μικρότερο αριθμό, μπορούν να συμπληρώσουν τον αριθμό 24 με άλλους κληρικούς;)
5. Πως μπορεί να εξασφαλισθεί κι η συμμετοχή του λαϊκού στοιχείου, ιδιαιτέρως θεολόγων, ανδρών, γυναικών και νέων ως παρατηρητών.
6. Μπορούμε να δεκτούμε παρατηρητές στις εργασίες της Συνόδου ή σε κάποια μέρη από τις εργασίες της. Ανάμεσα στους παρατηρητές μπορούν εκτός των Ορθοδόξων να παραστούν και μη Ορθόδοξοι

7. Πως θα κατανεμηθούν τα οικονομικά βάρη της Συνόδου
8. Αλληλοενημέρωση για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στις χώρες των εκκλησιαστικών τους δικαιοδοσιών οι Προκαθήμενοι (Αφρική, Μέση Ανατολή, Ανατολική Ευρώπη)
9. Ετοιμασία της κοινής διακηρύξεως των Προκαθημένων κατά το Διορθόδοξον Συλλείτουργον των Προκαθημένων στις 24 Ιανουαρίου που πρέπει να περιλαμβάνει τα ακόλουθα θέματα και φυσικά ό,τι οι ίδιοι κρίνουν

α. Ενότητα της Εκκλησίας στην Ορθόδοξη πίστη

β. Μαρτυρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στο σύγχρονο κόσμο για τη σωτηρία του και τη λύση των αδιεξόδων που αντιμετωπίζει

γ. συμβολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας για την επικράτηση της ειρήνης και τον τερματισμό τοπικών και περιφερειακών συρράξεων.

δ. Ο διωγμός των χριστιανών

ε. Ο θρησκευτικός φανατισμός

στ. Το πρόβλημα των προσφύγων και των μεταναστών

ζ. Η καταστροφή του περιβάλλοντος και τα προβλήματα της κλιματικής αλλαγής

η. Η σημασία της ενισχύσεως της Διορθόδοξης συνεργασίας

θ. Θεολογικός και θρησκευτικός Διάλογος για την προστασία της Ανθρωπότητας και της προστασίας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Επιπλέον οι Προκαθήμενοι καλούνται να αποφασίσουν και για το τελευταίο θέμα που έχει προκύψει στο αδιέξοδο που έφθασε η Διορθόδοξη Επιτροπή αρχές Δεκεμβρίου στην Αθήνα το προηγούμενο έτος αν μια Τοπική Εκκλησία δεν συμμετέχει να μη μπορεί να πραγματοποιηθούν οι εργασίες της Μεγάλης και Αγίας Συνόδου. Το θέμα αυτό το έθεσε το Πατριαρχείο Αντιοχείας, επιμένοντας ότι πρέπει πρώτα να λυθεί η διένεξη του με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων για τη κανονική εκκλησιαστική δικαιοδοσία στο Κατάρ.

Στη συνοδεία των Προκαθημένων συμμετέχουν και Αρχιερείς που στο παρελθόν ομίλησαν όχι και με το καλύτερο τρόπο για την επιτυχία της πραγματοποιήσεως της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου. Ένας από αυτούς ενώπιον μου θυμάμαι, παρασυρόμενος προφανώς από τον εθνικό ρατσισμό του, είπε χαρακτηριστικά ότι «ούτε μετά τη Δευτέρα Παρουσία θα πραγματοποιηθεί», άλλος αρχιερέας που ομιλεί περί όλων των θεμάτων αναφερόμενος στην Ορθόδοξη Εκκλησία ομίλησε «περί διηρημένης Εκκλησίας».

Ο Οικουμενικός μας Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος με την βοήθεια των Αδελφών του Μακαριωτάτων Προκαθημένων και το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος καλούνται να συναντηθούν με την Ιστορία για να δώσουν τη μαρτυρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στον σύγχρονο κόσμο.

Για να κάνουμε φυσικά τα μεγάλα πρέπει πρώτα να κάνουμε και τα μικρά. Στη Σύναξη των Προκαθημένων το 2008 αποφασίσθηκε η σύσταση και η λειτουργία Διορθόδοξης Επιτροπής για τα θέματα της Βιοηθικής. Πέρασαν από τότε οκτώ ολόκληρα χρόνια και δεν έγινε σχεδόν τίποτα. Έγινε μόνο μια συνάντηση πριν 4 χρόνια χωρίς κανένα συντονισμό και συνεργασία όταν οι επίσημοι εκπρόσωποι αρκετών Ορθοδόξων Εκκλησιών δεν μπορούσαν να παραστούν γιατί είχαν ήδη άλλες εκκλησιαστικές υποχρεώσεις που δεν μπορούσαν να ακυρώσουν τη τελευταία στιγμή. Το ίδιο γίνεται και με τους Θεολογικούς Διαλόγους με αποτέλεσμα, αφού δεν υπάρχει συντονισμός και συνεργασία να φθάνουμε σε αδιέξοδα και διαφωνίες μεταξύ των Ορθοδόξων. Θυμάμαι τη χαρακτηριστική φράση του αγίου Διοκλείας κ. Κάλλιστου Γουέαρ όταν οι υπεύθυνοι του Οικουμενικού Πατριαρχείου όρισαν τις ίδιες ημερομηνίες των συναντήσεων των Ορθοδόξων με τους Ρωμαιοκαθολικούς και τους Αγγλικανούς λέγοντας ότι «χρειαζόμαστε να κάνουμε διάλογο μεταξύ των Διαλόγων».

Η Σύναξη των Προκαθημένων καλείται να λύσει αυτά τα αυτονόητα και σοβαρά προβλήματα, καλύτερος συντονισμός, καλύτερη προετοιμασία, αλληλοενημέρωση και συνεργασία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών για τις Διορθόδοξες συναντήσεις.

Ακόμη οι Προκαθήμενοι καλούνται να εξετάσουν αν έφθασε το πλήρωμα του χρόνου για τη σύσταση και Διορθόδοξων Επιτροπών που οι Γραμματείες τους μπορούν να λειτουργούς και σε άλλες τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες για να καλύπτουν και τα έξοδα της λειτουργίας τους, όπως για παράδειγμα

1. Διορθόδοξη Επιτροπή για θέματα Ορθοδόξου Ιεραποστολής
2. Διορθόδοξη Επιτροπή για εκπροσώπηση της Ορθοδοξίας στους Διεθνείς Οργανισμούς και τη προστασία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
3. Διορθόδοξη Επιτροπή για το θρησκευτικό Διάλογο
4. Διορθόδοξη Επιτροπή για θέματα Ορθόδοξης Εκπαιδεύσεως
5. Διορθόδοξη Επιτροπή για θέματα Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής
6. Να λειτουργήσει η Διορθόδοξη Επιτροπή Βιοηθικής

 

 

****οι παραπάνω αναφορές είναι προσωπικές. Τις επίσημες θέσεις της Αλεξανδρινής Εκκλησίας τις εκφράζει η Α.Θ.Μ. ο Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρος Β’



Ετικέτες