Προβληματισμοί για την ίδρυση προγράμματος Ισλαμικών Σπουδών στο τμήμα Θεολογίας Θεσσαλονἰκης

Loading...


Του Κωνσταντίνου Χολέβα –Πολιτικού Επιστήμονος

1. Η Ελλάς αναγνωρίζει μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη και σέβεται τα δικαιώματά της. Προστατεύει τη θρησκευτική και εκπαιδευτική ελευθερία των Μουσουλμάνων Ελλήνων πολιτών και καλώς πράττει. Εξ άλλου πέρσυ διορίσθηκαν 90 περίπου ιεροδιδάσκαλοι του Ισλάμ στη Θράκη, οι οποίοι πληρώνονται από το Υπουργείο Παιδείας και υπηρετούν ως ιμάμηδες αφ’ ενός και ως δάσκαλοι Θρησκευτικών για τους μουσουλμανόπαιδες στα δημόσια ελληνικά σχολεία αφ’ ετέρου. 

Δεν υπήρξε μέχρι τώρα αισθητή ανάγκη ούτε έντονο αίτημα εκ μέρους της μειονότητος για την παροχή τριτοβάθμιας εκπαιδεύσεως με αντικείμενο τη Θεολογία του Ισλάμ γι’ αυτό και με ξενίζει η απόφαση του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ για την ίδρυση Προγράμματος Ισλαμικών Σπουδών στο Τμήμα αυτό.

2. Ακόμη κι αν δεχθούμε καλόπιστα την ανάγκη λειτουργίας ενός τέτοιου προγράμματος ή Τμήματος τότε η μόνη ακατάλληλη είναι η Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης. Θα μπορούσε να ενταχθεί το Πρόγραμμα στη Φιλοσοφική του ΑΠΘ όπου ήδη λειτουργεί και Έδρα Εβραικών Σπουδών, ή στο Τμήμα Παρευξεινίων Γλωσσών και Πολιτισμού της Κομοτηνής ή στο Παιδαγωγικό Τμήμα της Αλεξανδρούπολης. Προσωπικά πιστεύω ότι η ιδανική λύση θα ήταν η επαναλειτουργία της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, η οποία εκπαίδευε επί δεκαετίες μουσουλμάνους δασκάλους για τη μειονότητα. Με Προεδρικό Διάταγμα θα μπορούσε να αναβαθμισθεί σε ΑΕΙ τετραετούς φοιτήσεως, διότι είχε τρία έτη, και έτσι το πρόβλημα θα λυθεί. Άλλωστε και οι διορισθέντες το 2013 ιεροδιδάσκαλοι είναι όλοι απόφοιτοι της ΕΠΑΘ.  

3. Οι Θεολογικές Σχολές σε όλη την Ευρώπη είναι Όμολογιακές, διδάσκουν μόνο μία θρησκεία ή ένα δόγμα. Στην έδρα του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρώπης, στο Στρασβούργο, λειτουργούν δύο Θεολογικές Σχολές. Μία Ρωμαιοκαθολικη και μία Προτεσταντική. Είδατε πουθενά τις Θεολογικές Σχολές των Ρωμαιοκαθολικών να έχουν Τμήματα ή Προγράμματα Ισλαμικών Σπουδών; Η απόφαση του Τμήματος Θεολογίας θα ανοίξει τον ασκό του Αιόλου για τη μετατροπή όλου του προγράμματος σπουδών σε θρησκειολογικό και στην σταδιακή αποχριστιανοποίηση του μαθήματος των Θρησκευτικών, το οποίο θα μετατραπεί σε πολυθρησκευτικό, πολυπολιτισμικό και αποκομμένο από την ελληνορθόδοξη παιδεία του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού.

4. Η παρουσία Μουσουλμάνων φοιτητών εντός της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης θα δημιουργήσει τριβές και προβλήματα. Εκείνοι θα ενοχλούνται βλέποντας τις εικόνες των Αγίων της Ορθοδοξίας και θα ζητήσουν την απόσυρσή τους. Θα αισθάνονται άβολα μέσα σε ένα χώρο όπου κυκλοφορούν -και καλώς κάνουν- Ορθόδοξοι κληρικοί και μοναχοί.

5. Η ίδρυση Ισλαμικού Προγράμματος εντός Ορθοδόξου Θεολογικής Σχολής αποτελεί κακό προηγούμενο για τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης και για τα δικαιώματα του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Οι Τούρκοι θα προτείνουν να λειτουργήσει ένα Τμήμα ή Πρόγραμμα Ορθοδόξων Σπουδών μέσα σε Ισλαμική Θεολογική Σχολή, δηλαδή μία ιστορική Σχολή της Μεγάλης Εκκλησίας, θα μετατραπεί από δικά μας λάθη σε τμήμα διοικούμενο από Μουσουλμάνους!

6. Αν στους απανταχού της Οικουμένης Ορθοδόξους φοιτητές και μελετητές, λαικούς και κληρικούς, δοθεί το μήνυμα ότι η Ελλάς θολώνει τα νερά και αναμιγνύει Ορθόδοξες σπουδές με Ισλάμ, τότε θα παύσουν οι φοιτητές αυτοί να έρχονται στις δύο Θεολογικές Σχολές μας και θα κατευθύνονται στη Ρωσία ή σε Πανεπιστήμια άλλων χωρών, οι οποίες θα εκμεταλλευθούν το γεγονός και θα διαφημίσουν τη δική τους εμμονή στις γνήσιες Ορθόδοξες σπουδές.

Τούτο θα αποτελέσει πλήγμα για την Ελλάδα, η οποία μέχρι σήμερα είχε εκατοντάδες πρεσβευτές του πολιτισμού και της γλώσσας μας, δηλαδή τους Σλάβους, Αφρικανούς, Άραβες κ.α πτυχιούχους των Θεολογικών Σχολών Αθηνών και Θεσσαλονίκης.

7. Είναι υπερβολική και άκαιρη υποχώρηση μπροστά στην επιθετικότητα του διεθνούς Ισλάμ η απόφαση αυτή. Θα έπρεπε να δείχνουμε με κάθε τρόπο τη συμπαράστασή μας στους Ορθοδόξους της Μέσης Ανατολής που διώκονται και σφάζονται από ακραίους Ισλαμιστές. Σκεφθήτε πως θα αντιδράσουν στην απόφαση του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ οι δύο απαχθέντες Επίσκοποι της Συρίας, για τους οποίους προσεύχομαι να βρίσκονται εν ζωή!

8. Δεν ευσταθεί το επιχείρημα ότι αν δεν εκπαιδεύσουμε εμείς Μουσουλμάνους θεολόγους σε ΑΕΙ, τότε θα έλθουν πτυχιούχοι Μουσουλμάνοι από την Τουρκία ή από άλλες ισλαμικές χώρες. Η Ελλάς έχει δικαίωμα να εγκρίνει ή να απορρίπτει την είσοδο θρησκευτικών λειτουργών ή διδασκάλων αλλοδαπής υπηκοοότητος. Άλλωστε το μορφωτικό επίπεδο της μειονότητος στη Θράκη δεν είναι τόσο υψηλό ώστε να απαιτούνται ιμάμηδες απαραιτήτως πτυχιούχοι Πανεπιστημίου.

9. Ας σεβασθούμε, τέλος, τους Αγίους της Θεσσαλονίκης και ιδιαιτέρως τη μνήμη του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά. Ο μέγας Ησυχαστής και Αρχιεπίσκοπος της πόλης μας ( είμαι γεννημένος στη Θεσσαλονίκη) Γρηγόριος Παλαμάς έχει γράψει πολλά και ενδιαφέροντα για τις διαφορές μας με το Ισλάμ όπως καταγράφονται στους διαλόγους κατά την αιχμαλωσία του από τους Τούρκους και όπως αναλύονται από τον Σεβ. Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ιερόθεο.

10. Δηλώνω ότι σέβομαι το κύρος, τις γνώσεις, την προσφορά και την καλή προαίρεση όλων των καθηγητών του Τμήματος Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και κάνω έκκληση να ξανασκεφθούν το ζήτημα και να τροποποιήσουν την αρχική απόφασή τους. 



Ετικέτες