Η είσοδος στα Ιεροσόλυμα, η προφητεία για το γαϊδουράκι, τα ρούχα και ο όχλος

Loading...


ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ-Κυριακάτικ οκήρυγμα του Μητροπολίτου Γόρτυνος Ιερεμία 
H EΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΣΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ

1. Η σημερινή Κυριακή, αδελφοί χριστιανοί, λέγεται Κυριακή των Βαίων. Στο σημερινό Ευαγγέλιο είδαμε τον Κύριό μας Ιησού Χριστό να εισέρχεται στα Ιεροσόλυμα καθισμένος σε γαιδουράκι και μάλιστα σε πουλάρι, γέννημα υποζυγίου. Αυτό το έκανε ο Χριστός μας όχι γιατί υπήρχε ανάγκη, αλλά για να εκπληρώσει μία παλαιά προφητεία του προφήτου Ζαχαρίου και για να μας διδάξει να χρησιμοποιούμε απλά και ταπεινά μέσα για την μετακίνησή μας. 

Ο προφήτης Ζαχαρίας σε μια του ωραιότατη προφητεία για τον Μεσσία, τον παριστάνει ως ταπεινό και πράο και μέλλοντα να φέρει την ειρήνη. Γι᾽ αυτό τον παριστάνει να εποχείται όχι σε πολεμικό ίππο, όπως οι επίγειοι βασιλείς, αλλά σε ήσυχο όνο (Ζαχ. 9,9). Την προφητεία αυτή του Ζαχαρίου ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, αδελφοί, την εκπληρώνει «και καθ᾽ ιστορίαν και καθ᾽ αναγωγήν», όπως λέγει ο Θεοφύλακτος. «Καθ᾽ ιστορίαν» την εκπληρώνει, γιατί πραγματικά κάθεται επί όνου, όπως το ακούσαμε σήμερα στο Ευαγγέλιο. «Αναγωγικώς» εκπλήρωσε την προφητεία του Ζαχαρίου ο Ιησούς Χριστός γιατί κάθησε σε πώλο (σε πουλάρι), σε αδάμαστο δηλαδή και ανυπότακτο λαό.
2. Η όνος και ο πώλος, που χρησιμοποίησε ο Χριστός, ήταν και τα δύο δεμένα, λέγουν τα Ευαγγέλια. Αυτό αλληγορικά σημαίνει ότι και οι Ιουδαίοι και οι εθνικοί ήταν δεμένοι με σειρές αμαρτημάτων, όπως ερμηνεύουν οι άγιοι Πατέρες. Ο Χριστός όμως, λέγει το Ευαγγέλιο, έστειλε δύο μαθητές να λύσουν την όνο και το πουλάρι της μαζί. Αυτό δηλώνει αυτό που θα γινόταν μετά: Το ότι, δηλαδή, ο Θεός για την σωτηρία των δεμένων στα πάθη τους Ιουδαίων και εθνικών απέστειλε δύο για να τους λύσουν:  Γιά μεν τα έθνη έστειλε τον απόστολο Παύλο, για δε τους Ιουδαίους τον απόστολο Πέτρο. Αλλά και μέχρι τώρα, και εμάς σήμερα, δύο μας λύουν από τα πάθη μας: Ο Απόστολος και το Ευαγγέλιο! – Έρχεται δε ο Χριστός στα Ιεροσόλυμα, αγαπητοί μου, «πραύς», γιατί κατά την πρώτη Του παρουσία δεν ήλθε να κρίνει τον κόσμο, αλλά να τον σώσει. Οι βασιλείς των Εβραίων ήσαν άρπαγες και άδικοι, αλλά ο Χριστός ήταν βασιλεύς πραύς.

3. Το πλήθος του λαού διαβάζουμε στο Ευαγγέλιο ότι έστρωναν στον δρόμο, από τον οποίο διέβαινε ο Χριστός, τα εξωτερικά τους ρούχα, για να πατήσει ο Χριστός πάνω σ᾽ αυτά. Καί ακόμη λέει το Ευαγγέλιο ότι ο λαός έκοβε κλάδους από δένδρα και τους έστρωνε και αυτούς στον δρόμο. Αυτά δείχνουν την πολλή τιμή του κόσμου στον Χριστό. Αλλά αυτή την πράξη του λαού οι άγιοι Πατέρες μας μας την ερμηνεύουν πνευματικά και μας λέγουν ότι πρώτα πρέπει να στρώσουμε τα ιμάτιά μας, δηλαδή τις αρετές μας, και έπειτα θα ενθρονισθεί στις ψυχές μας ο Χριστός. «Ει γαρ μη καλλωπισθή η ψυχή ταίς αποστολικαίς αρεταίς, ουκ εποχείται επί ταύτης ο Θεός», λέγει ο επίσκοπος της Βουλγαρίας Θεοφύλακτος. Ακόμη ακούσαμε σήμερα ότι οι όχλοι, «και οι προάγοντες και οι ακολουθούντες», επευφημούσαν δυνατά τον Χριστό και έλεγαν: «Ωσαννά τω υιώ Δαυίδ· ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου». Ποιοί είναι οι «προάγοντες» και ποιοί είναι οι «ακολουθούντες»; «Προάγοντες» αναγωγικά ήταν οι πριν από την σάρκωση του Χριστού προφήτες. Καί «ακολουθούντες» ήταν οι μετά τον Χριστόν μάρτυρες και διδάσκαλοι, οι οποίοι και έστρωναν τα ιμάτιά τους στον Χριστό, δηλαδή υπέταξαν την σάρκα στο πνεύμα! Ναί! Το σώμα είναι σαν «ιμάτιο», σαν ρούχο, γιατί είναι το κάλυμμα της ψυχής. Οι μάρτυρες λοιπόν και οι ασκητές, με τον θεάρεστο και μαρτυτικό βίο τους, έστρωσαν την σάρκα τους στην «οδό», δηλαδή στον Χριστό, γιατί ο Χριστός είπε «εγώ ειμι η οδός» (Ιωάν. 14,6). 

4. Οι όχλοι έλεγαν στον Χριστό «Ευλογημένος ο ερχόμενος». Γιατί τον έλεγαν «ερχόμενο»; Γιατί αυτός είναι ο προσδοκώμενος Μεσσίας, όπως έλεγαν οι Προφήτες. Έτσι είπε και ο Ιωάννης ο Βαπτιστής για τον Χριστό. «Συ ει ο ερχόμενος» (Ματθ. 11,3), του είπε και ήθελε να πεί με αυτό ότι, Εσύ είσαι ο προσδοκώμενος να έλθει. Το επιφώνημα του λαού στον Χριστό «῾Ωσαννά» σημαίνει «σώσε μας λοιπόν»! Ας παρατηρήσουμε, αδελφοί μου, ότι οι όχλοι, επειδή ήταν άδολοι, δεν φθονούσαν τον Χριστό, όπως οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι. Ο απλός λαός, όπως μας λέγει ο ευαγγελιστής Ματθαίος, όταν είδαν τον Χριστό κατά την είσοδό Του στα Ιεροσόλυμα καθισμένο σε πουλάρι, τον προσφωνούσαν «προφήτη». Ποιόν προφήτη; Εκείνον για τον οποίο είχε προφητεύσει ο Μωυσής, όταν είπε «προφήτην υμίν ο Θεός αναστήσει» (Δευτ. 18,18). Δηλαδή, τον Μεσσία.

Αδελφοί μου χριστιανοί, για να νοήσουμε τα Σεπτά Πάθη του Κυρίου στα οποία μας βάζει από την σημερινή εσπέρα η Κυριακή των Βαίων ας έχουμε την απλότητα του λαού, που είδαμε παραπάνω ότι υποδέχθηκε τον Χριστό με το «Ωσαννά» και ακόμη περισσότερο να έχουμε την καθαρότητα της καρδιάς των μικρών παιδιών. Γιατί μας λέγουν τα άγια Ευαγγέλια ότι όχι μόνο οι ώριμοι άνθρωποι, αλλά και τα μικρά παιδιά ζητοκραύγαζαν και δοξολογούσαν τον Χριστό με το «Ωσαννά», κατά την είσοδό Του στα Ιεροσόλυμα (βλ. Ματθ. 21,15). – Η Χάρις του Θεού ας μας αξιώσει να γευθούμε τα Σεπτά Πάθη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού και την ένδοξο Ανάστασή Του, ΑΜΗΝ! 



Ετικέτες