Ζάμπια Ιωάννης στο ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ: Στην Πανορθόδοξη η ενότητα της πίστεως δεν αμφισβητήθηκε ούτε από τους μη προσελθόντες

Loading...


Ο  ΣΤΟ ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

Συνέντευξη στον Μάνο Χατζηγιάννη-Μέρος Β’

«Η δεν αμφισβητήθηκε από κανέναν, ακόμα και από τους μη προσελθόντες» αναφέρει μεταξύ άλλων στο δεύτερο και τελευταίο μέρος της αποκλειστικής του συνέντευξης στο ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ο Μητροπολίτης Ζάμπια και Μαλάουι κ. Ιωάννης μιλώντας για τα αποτελέσματα της  Συνόδου της Κρήτης. 

Απαντά αν σε αυτήν την ενότητα της πίστεως περιλαμβάνονται και οι ετερόδοξοι. Σημειώνει πως ‘»η Αφρική δεν μπορεί να συνεχίσει να παράγει θρησκευτική μισαλλοδοξία και φτώχεια» μιλώντας για τους διαθρησκειακούς διαλόγους. Για τους παγκόσμιους διωγμούς κατά των Χριστιανών τονίζει πως ο Χριστιανισμός δεν έχει να φοβηθεί τίποτα παρά μόνο τον «παλαιό άνθρωπο», ενώ τέλος μιλώντας για τις εμπειρίες του από το Άγιο Όρος χαρακτηρίζει το περιβόλι της Παναγιάς «πνεύμονα» του Ανατολικού Ορθόδοξου Χριστιανισμού. 

Ακολουθεί το δεύτερο μέρος της συνέντευξης:

-Στον ενθρονιστήριο λόγο σας μιλήσατε για “την ενότητα της πίστεως”, αλλά και την ενότητα μεταξύ μας “εν τω συνδέσμω της ειρήνης”. Στόχος της Πανορθόδοξης Συνόδου ήταν αυτή η ενότητα του Ορθοδόξου κόσμου, αλλά οι δυσκολίες και οι διαφωνίες πολλές. Τι πιστεύετε εσείς;

 

Οι δυσκολίες και τα εμπόδια ποτέ δεν θα πάψουν να υπάρχουν όσο υπεισέρχεται το «κοσμικό» πνεύμα στην εκκλησιαστική ζωή. Διότι τότε λειτουργούμε εγωκεντρικά. Τώρα που η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος έγινε πραγματικότητα και καταγράφηκε στην εκκλησιαστική ιστορία, πιστεύω ότι η τόλμη να πραγματοποιηθεί άξιζε τον κόπο. Η «ενότητα της πίστεως» δεν αμφισβητήθηκε από κανέναν, ακόμα και από τους μη προσελθόντες και ο «σύνδεσμος της ειρήνης» κυριάρχησε στους προσελθόντες. Και θα μεταλαμπαδευθεί στο εκκλησιαστικό πλήρωμα. Αυτό όμως θέλει να καλλιεργηθεί σιγά σιγά.

 

-Μέσα σε αυτήν την ενότητα της πίστεως που επικαλεστήκατε συμπεριλαμβάνονται και άλλα δόγματα όπως οι Ρωμαιοκαθολικοί, οι Προτεστάντες με τις γυναίκες επισκόπους ή τους ομοφυλόφιλους ιερείς ή οι Αγγλικανοί;

 

Προσευχόμαστε νυχθημερόν για την ενότητα αυτή και πιστεύω ότι και ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός την επιθυμεί. Κάτω από την σκέπη της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, που είναι ο θεματοφύλακας της ιεράς παράδοσης και της ορθής πίστης. Ας ανατρέξουμε στα ανακοινωθέντα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου για να πάρουμε απάντηση στην ερώτηση αυτή.

-Πρόσφατα συμμετείχατε ως Σύνδεσμος της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας (ΔΣΟ) με το Παν-αφρικανικό Κοινοβούλιο σε εκδήλωση στη Μόσχα με αντικείμενο το διάλογο των θρησκειών και τη διάδοση της θρησκευτικής ανεκτικότητας στην μαύρη ήπειρο. Ποια τα συμπεράσματά σας;

Είναι ένα άνοιγμα το οποίο επιχειρείται επί της Πατριαρχίας του σημερινού Πατριάρχη Αλεξανδρείας κ.κ.Θεοδώρου. Όπως ίσως γνωρίζετε, ο Μακαριώτατος εκλήθη και ομίλησε προς την ολομέλεια του Παναφρικανικού Κοινοβουλίου. Είναι όργανο πολιτικό το οποίου ο ρόλος διαρκώς ενισχύεται από τα τοπικά κοινοβούλια των χωρών μελών κα αναδεικνύεται όλο και περισσότερο. Επίσης, ότι έχω την τιμή να είμαι από ετών ο σύνδεσμος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας με την Δ.Σ.Ο. Η Διακοινοβουλευτική Συνέλευση Ορθοδοξίας (Δ.Σ.Ο.) είναι πολιτική οργάνωση η οποία λειτουργεί από το 1993 με έδρα τη Βουλή των Ελλήνων, στην Αθήνα. Η πρωτοβουλία αυτή προέκυψε από τα Κοινοβούλια της Ρωσίας και της Ελλάδας και σήμερα στη Δ.Σ.Ο. μετέχουν επίσημες Κοινοβουλευτικές αντιπροσωπείες είκοσι πέντε χωρών, καθώς επίσης και πέντε ομάδες βουλευτών από άλλα κοινοβούλια. Σκοπός της Οργάνωσης είναι η ανάπτυξη πολυεπίπεδης πολιτικής και πολιτισμικής δραστηριότητας στην κατεύθυνση ενθάρρυνσης επαφών και διεύρυνσης σχέσεων εμπιστοσύνης, στην κατανόηση σύγχρονων πολιτικών φαινομένων και κοινωνικών ρευμάτων και στην ανάδειξη των στοιχείων εκείνων της Ορθοδοξίας, που επηρεάζουν θετικά την αλληλοκατανόηση των πολιτισμών.

Έχουμε στενή επαφή και συνεργασία και με βάση και τις δικές μας προσπάθειας έχει υπογραφεί ένα σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ της Δ..ΣΟ. και του Παναφρικανικού Κοινοβουλίου που αργά αλλά σταθερά υλοποιείται. Ελπίζουμε από το φθινόπωρο και μετά να έχουμε εδώ στην Ζάμπια μια κοινή εκδήλωση των δύο αυτών σωμάτων που να αφορά την οργανωμένη προσπάθειας συνεννόησης μεταξύ των μεγάλων μονοθεϊστικών θρησκειών. Η Αφρική δεν μπορεί να συνεχίσει να παράγει θρησκευτική μισαλλοδοξία και φτώχεια. Είναι ευθύνη όλων μας να ξεπεράσουμε αυτό το στάδιο.

-Πιστεύετε πως γενικότερα ο χριστιανισμός δέχεται μια τεράστια πολεμική διεθνώς; Πως κρίνετε τον σύγχρονο διωγμό των Χριστιανών τόσο στη Μέση Ανατολή, αλλά και στην Αφρική όπου ποιμαίνετε εσείς;

 

Φυσικά είναι γεγονότα που μας απασχολούν κυρίως ως προς τον σκοπό που επιδιώκουν. Και είναι από όλους κατακριτέα. Όμως γνωρίζετε ότι πάντοτε υπήρχαν και πάντοτε θα υπάρχουν οι πολέμιοι του χριστιανισμού. Διότι ο Χριστός, όπως είπε και ο Δίκαιος Συμεών, είναι «σημείον αντιλεγόμενον». Και οι διωγμοί όπου γης, άλλοτε σε έντονο βαθμό και άλλοτε σε λιγότερο βαθμό δεν θα εκλείψουν. Ο Χριστιανισμός δεν έχει να φοβηθεί τίποτα και κανέναν. Ούτε έχει εχθρούς, ούτε τον κυνηγούν συνεχώς «φαντάσματα». Το μόνο που έχουμε να φοβηθούμε είναι ο «παλαιός άνθρωπος» που βρίσκεται μέσα μας. Εκεί πρέπει να επικεντρωθούμε.

-Ποιες είναι οι εμπειρίες σας από το Άγιον Όρος;

 

Οι εμπειρίες μου, αν και λιγοστές, είναι εμπειρικές. Κατά τις επισκέψεις μου εκεί έχω «οσφρανθεί» την αγιοπνευματική χάρη που εκπέμπει το Περιβόλι της Παναγίας μας. Είναι γεγονός ότι το Άγιον Όρος αποτελεί τον «πνεύμονα» του Ανατολικού Ορθόδοξου Χριστιανισμού. Μας τροφοδοτεί όλους μας με πνευματικά εφόδια, για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στα πνευματικά και ποιμαντικά μας καθήκοντα. Θερμά ευχαριστούμε και δια βίου θα ευγνωμονούμε την Αγιορειτική Κοινότητα, για την σπουδαιότατη βοήθεια που παρέχει στο παλαίφατο Πατριαρχείο μας στον τομέα της ιεραποστολής και της πνευματικής, ηθικής και υλικής συμπαράστασής του.