Τέμενος προ των πυλών

Loading...


Του Μιχάλη Μουσού,
Δημοτικού Συμβούλου Δήμου Αθηναίων

Για το «Αγιορείτικο Βήμά»

Στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων της 4ης Απριλίου 2013 έγινε μια εκτενή συζήτηση, στα πλαισια της «ανεξιθρησκείας», για τη δημιουργία 14 τζαμιών στον Δήμο Αθηναίων (2 ανα Δημοτική Κοινότητα) .

Παρ΄ότι δεν επακολούθησε επίσημο ψήφισμα, η έλλειψη αρνητικών σχολίων θεωρήθηκε σαν σιωπηλή αποδοχή του σώματος, κατι που επέφερε μεγάλη αναστάτωση στους Αθηναίους Δημότες.
Από εκείνη τη στιγμή εντάθηκαν και οι συζητήσεις περί ανεγέρσεως τεμένους στην περιοχή του Βοτανικού, με την κυβέρνηση να ανακοινώνει την έγκριση πακέτου περί των 950.000 Ευρώ για την αποπεράτωσή του(η αρχιτεκτονική μελέτη προυπάρχει από αρχιτεκτονικό γραφείο με μεγάλη προυπηρεσία στα δημόσια πολεοδομικά έργα).     

Το κονδύλι αυτό αφορά μόνο το κατασκευαστικό κομμμάτι του οικοδομήματος. Το οικόπεδο έχει αποχαρακτηριστεί από χρήση φρουρίου που διαχειριζόταν το Πολεμικό Ναυτικό για προσφερθεί από την Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου για χρήση ‘τεμένους’ .
          
Το τζαμί είναι  χώρος θρησκευτικής λατρείας. Το ‘τέμενος’- πέραν από χώρο λατρείας είναι και χώρος διδασκαλίας του Κορανίου και του ισλαμικού νόμου (της Σαρία). Προερχόμενο από την αρχαία λέξη «τέμνω» (αποκόπτω) το τέμενος έχει και μια άλλη χοροταξική διάσταση:  σαν κτήριο πρέπει να είναι αποκομμένο από τον πολεοδομικό ιστό της πόλης ώστε να επανατοπεθετείται ή μάλλον να εκτίθεται σε θέση μεγάλης προβολής και να δεσπόζει στον περιβάλλοντα χώρο. (Συνήθως περικλέιεται από κάποιο άλσος ή πλατεία). Αυτή είναι και η πολιτική διάσταση του ‘τεμένους’ δηλαδή ένος μνημείου αφιερωμένου στο μεγαλείο του πολιτισμού που αυτό αντιπροσωπεύει.

Λαμβάνοντας υπ όψιν αυτή την σημειολογική και ιστορική διάσταση του ‘τεμένους’ κάνει εντύπωση η επιμονή Δήμου και Πολιτείας να πείσουν τους Αθηναίους ότι τζαμί και τέμενος είναι ένα και το ίδιο.

Είτε πρόκειται για επικίνδυνη άγνοια ή για επικινδυνότερη πραγματικότητα, οι υπεύθυνοι φορείς προχώρησαν στην προκύρηξη διαγωνισμού για την ανάθεση του έργου από κατασκευαστική εταιρέια .  Όμως ο κόσμος αντέδρασε, κινητοποιήθηκε αυθόρμητα έξω από τα γραφεία της Ειδικής Υπηρεσίας Κτιριακών Εγκαταστάσεων της Γενικής Γραμμματείας Δημοσίων Έργων (ΕΥΔΕΚ) του Υπουργείου Ανταγωνιστικότητας  και ο πρώτος γύρος για την ανάθεση  προέβη άκαρπος.  Το φωτεινό παράδειγμα δυο κατασκευαστών που αρνήθηκαν να υποβάλλουν προσφορές για το τέμενος αφού έλαβαν επίγνωση της διαφοράς των δυο χώρων λατρείας, αποδεικνύει ότι η κοινωνία συνεχίζει να διαθέτει αντανακλαστικά και ότι αυτά τα αντανακλαστικά ενεργοποιούνται με τη σωστή ενημέρωση. Η επιμονή της Πολιτείας  να προχωρήσει στον δεύτερο γύρο του διαγωνισμού αύριο Πέμπτη 18 Ιουλίου, σχεδόν άμεσα, εγείρει πολλά ερωτήματα.

Η δημιουργία τεμένους στην πόλη των Αθηνών θα είναι δρόμος χωρίς επιστροφή. Η σύγχηση που έχει καλλιεργηθεί χρησιμεύει σαν θεμέλιος λίθος  του οικοδομήματος. Χρειάζεται ψυχραιμία και νηφαλιότητα.    Επιβάλλεται από όλους μας να συμμετάσχουμε στην πληροφόρηση της κοινωνίας, ενημερώνοντας τον διπλανό μας, συμβάλλοντας έτσι στη δημοσιοποίηση του θέματος. Τέλος, σε μία εποχή επέκτασης του ισλαμικού φονταμενταλισμού, κανένας  μας να μην επιτρέψει την ταύτιση τεμένους και τζαμιού υπό το πρίσμα της ανεξιθρησκείας, αφού πρόκειται για εργαλείο προπαγάνδας.

Παρ’ότι ο Θεός κηρύττει την Αγάπη σε όλους τους πολιτισμούς

‘Το τέμενος είναι ένας απίστευτα δυναμικός χώρος. Συγκεντρώνει όλους τους θυμωμένους και τους απογοητευμένους. Αποτελεί πηγή έμπνευσης’ (Οσάμα Μπιν Λάντεν).

*Ο Μιχάλης Μουσσού είναι εκλεγμένος σύμβουλος της Α’ Δημοτικής Κοινότητας του Δήμου Αθηναίων.  Είναι επίσης πρόεδρος του εξωραϊστικού συλλόγου «Ο Λυκαβηττός».