Ο Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος για Εκκλησία, Χρυσή Αυγή και Θρησκευτικό Τουρισμό

Loading...


Συνέντευξη στη Στέλλα Μεϊμάρη

Ο μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως, κ. Άνθιμος, μιλάει στο «Αγιορείτικο Βήμα» για την κρίση που βιώνει ο λαός μας σήμερα και για τον καίριο ρόλο της πίστης στο Χριστό, προτρέπει στην αναζήτηση «του κενού της ελληνικής ψυχής που κάλυψε» το σύγχρονο φαινόμενο της Χρυσής Αυγής, ενώ παράλληλα κάνει λόγο για επιχείρηση «κοινωνικού ευνουχισμού» των Ελλήνων με την κατάργηση του μαθήματος των θρησκευτικών από τα σχολεία και της αργίας της Κυριακής.

-Σεβασμιώτατε, όπως γνωρίζετε, η οικονομική ανέχεια έχει οδηγήσει σε απελπισία αρκετούς συνανθρώπους μας, με τις αυτοκτονίες να τείνουν να γίνουν δυστυχώς καθημερινό φαινόμενο. Υπάρχει, πιστεύετε, διέξοδος από την κρίση;

Η οικονομική κρίση την οποία βιώνουμε, είναι βαρόμετρο πνευματικότητος. Μέσα σ’ αυτήν θα φανεί ποιός έχει πίστη στο Χριστό και στήριγμα τα Μυστήρια της Εκκλησίας. Μέχρι τώρα, βγάζοντας το Χριστό στο περιθώριο της ελληνικής κοινωνίας, στηριζόμασταν σε αχυρένια πόδια. «Ο καλός καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται», λέει ο λαός μας και για τους συνειδητούς χριστιανούς, καπετάνιος είναι ο Χριστός, που «δεν καθεύδει» στη διάρκεια του πλού. Η επιστροφή σ’ Αυτόν δεν θα μας βγάλει από την κρίση, αλλά τουλάχιστον θα μας κρατήσει ζωντανούς και αξιοπρεπείς μέσα σ’ αυτήν. Το Ευαγγέλιο δίνει ελπίδα και διέξοδο ακόμα κι εκεί που φαίνεται ότι όλα έσβυσαν και τελείωσαν.

-Θεωρείτε ότι η Εκκλησία έχει τη φωνή που απατούν οι συγκυρίες σήμερα;

Έχει φωνή αλλά δυστυχώς τονίζει μόνο τον αντίλαλο της φωνής της. Ο λόγος της Εκκλησίας είναι λόγος Χριστού και εμπειρία πίστεως. Αντίλαλος και απόηχος είναι τα συσσίτια, τα ιδρύματα και τα φιλόπτωχα ταμεία. Χωρίς τον βασικό μας λόγο, τα δεύτερα δεν υπάρχει νόημα να λειτουργούν, τουλάχιστον από μας. Η προνοιακή εκκλησιαστική τακτική έχει αξία μόνο αν δείχνει με το δάχτυλο το Χριστό και το Ευαγγέλιο. Αλλιώς δρούμε ανταγωνιστικά με το Υπουργείο Υγείας-Πρόνοιας και τα φιλανθρωπικά σωματεία.

-Πως κρίνετε την ολοένα και ανοδική πορεία της Χρυσής Αυγής;

Όσο η υπεύθυνη πολιτική ηγεσία παραμένει άγευστη από την μακραίωνη παράδοσή μας και όσο θα αμφισβητεί τα ιστορικά και πολιτισμικά δεδομένα του λαού μας, τόσο θα παραχωρεί τη θέση της σε παρόμοια αστεία φαινόμενα. Η λύση πλέον δεν είναι να ελεηνολογούμε τη Χρυσή Αυγή αλλά να εξετάσουμε σοβαρά ποιό κενό της ελληνικής ψυχής κάλυψε και σε ποιές ανάγκες της ανταποκρίθηκε, έστω και ψευδώς.

-Μαθαίνουμε ότι πολύς κόσμος καταφεύγει στα μοναστήρια του Αγίου Όρους για βοήθεια είτε πνευματική, είτε υλική. Υπάρχουν παρόμοια περιστατικά και στη Μητρόπολη σας;

Το ακούω αυτό το φαινόμενο και με εκπλήσσει και στις δυό διαστάσεις του.

-Πιστεύετε ότι ο θρησκευτικός τουρισμός θα μπορούσε να συμβάλει στην ανάπτυξη και να στηρίξει και τις κατα τόπους επιχειρήσεις; Μεταξύ Ελλάδος και Ρωσίας πως προχωράει το συγκεκριμένο εγχείρημα;

Συνηθίζουμε να λέμε ότι ο τουρισμός είναι η βαρειά βιομηχανία μας και η αναπτυξιακή ελπίδα μας. Δεν βλέπω όμως να τον παίρνουμε στα σοβαρά.

Μεταξύ των δύο Χωρών που αναφέρετε, υπεγράφη Πρωτόκολλο Συνεργασίας. Μετείχα στην επίσημη  Συνοδική αντιπροσωπεία που είχε με εντολή της ΔΙΣ και του Αρχιεπισκόπου μας μεταβεί γι’ αυτό το σκοπό στη Μόσχα. Έκτοτε δεν ξέρω που βρίσκεται η εφαρμογή του.

-Ποια είναι η γνώμη σας για την πολυσχολιαζόμενη παρουσία του Δωδώνης Χρυσοστόμου με κοσμική περιβολή, σε διεθνή έκθεση για τον τουρισμό στην Κίνα, ως επικεφαλής της συνοδικής επιτροπής θρησκευτικού τουρισμού;

Πέρυσι, πριν η κινεζική Πρεσβεία στην Αθήνα δώσει βίζα σε κληρικό της Μητροπόλεώς μου, προκειμένου να ταξιδεύσει στη Κίνα, του ζήτησε γραπτή διαβεβαίωση ότι δεν θα τελέσει εκεί θρησκευτική ακολουθία και δεν θα φορέσει το σχήμα του. Η τωρινή συζήτηση για το θέμα ήταν τελείως λάθος. Το ράσο για την Πατρίδα μας είναι ακόμα απαραίτητο και είθε να είναι έτσι για πάντα. Όμως στο Εξωτερικό προκαλεί σύγχυση, απορία και εχθρότητα. Όποιοι ταξιδεύουν, αλλά και οι κληρικοί μας στην αλλοδαπή κατανοούν τί εννοώ, όταν υφίστανται ταπεινωτικούς ελέγχους στα Τελωνεία.

-Πως κρίνετε την επιχειρούμενη κατάργηση του μαθήματος των θρησκευτικών από τα σχολεία, καθώς και την κατάργηση της αργίας της Κυριακής;

Παλιομοδίτικες τακτικές μικροκομματικής ιδεολογίας χωρίς πνοή και δυναμική. Αυτές οδήγησαν τη Χώρα μας σ’ αυτόν τον διεθνή εξευτελισμό της. Αν στ’ αλήθεια η Πολιτεία μας θέλει να ανορθωθεί από τον εδαφισμό της χρειάζεται να κάνει το μάθημα 3ωρο τη βδομάδα σ’ όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης. Και να επιβάλλει υποχρεωτικό εκκλησιασμό του λαού μας! Αυτό θα είναι πνευματική και πολιτιστική άνοδος. 

Αν όμως δεν θέλει, και επιμείνει στον κοινωνικό ευνουχισμό των Ελλήνων, ας καταργήσει κάθε χριστιανική πινελιά του Κράτους. Εξ’ άλλου η Εκκλησία είναι κήρυγμα ελευθερίας, παντελώς ανοίκειο στις πολιτειακές επιδιώξεις και άκρως επικίνδυνο.

-Επισκέπτεστε συχνά το Άγιο Όρος;
Όχι όσο θα ήθελα. Φέτος έχω προσκληθεί στην πανήγυρη της Μονής Ιβήρων στα τέλη Αυγούστου.

-Σήμερα πιστεύετε ότι υπάρχουν άγιοι;

Χωρίς αγίους δεν έχει λόγο ύπαρξης ο κόσμος. Υπάρχουν άγιοι, βεβαίως, και για χάρη τους κρατιέται ο πλανήτης μας και το σύμπαν. Υπάρχουν άγιοι δίπλα μας αλλά ευτυχώς παραμένουν αφανείς και άγνωστοι κοντά μας. Να φοβάστε την κοσμική μέθοδο αναζήτησης ή προώθησης της αγιότητος. Να φοβάστε την Εκκλησία που λανσάρει αγίους ως μάντεις και θεραπευτές. Χρειάζεται να κάνουμε πολλά κηρύγματα περί του «ορισμού» της αγιότητος, ώστε να μην χάνεται ο πιστός λαός μας σε πλάνες και απάτες.