Γιατί η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης δεν είναι τουρκική;

Γιώργος Θεοχάρης
Loading...


Του Γιώργου Θεοχάρη
Με αφορμή τον καβγά Ερντογάν – Παυλόπουλου
Σε απάντησή του προς τον ο κ. αναφέρθηκε και στον χαρακτηρισμό της μουσουλμανικής μειονότητας στην , λέγοντας επί λέξει:

«Π.χ. στη Συνθήκη (της Λωζάνης) χαρακτηρίζεται μουσουλμανική η μειονότητα στην Ελλάδα. Είναι σωστό, αλλά στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο υπάρχει αναφορά στη λέξη τουρκική μειονότητα.»
Φυσικά ο κ. Ερντογάν λέγοντας ότι «είναι σωστό» εννοούσε απλά ότι η τουρκική μειονότητα της Θράκης είναι και μουσουλμανική, τίποτε περισσότερο.
Ποια είναι όμως η αλήθεια;

Είναι η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης και τουρκική;
Η απάντηση είναι αρνητική για τον απλούστατο λόγο ότι μέσα στην μειονότητα υπάρχουν Έλληνες πολίτες που δεν αυτοπροσδιορίζονται ως Τούρκοι.
Από άποψη εθνοτικής καταγωγής μέσα στην μουσουλμανική μειονότητα υπάρχουν τρεις κύριες πληθυσμιακές ομάδες:

1. Οθωμανοί Τούρκοι, οι οποίοι δεν ξεπερνούν το 60% του πληθυσμού των μουσουλμάνων της Θράκης.
2. Πομάκοι, δηλαδή εξισλαμισμένοι Σλάβοι και Έλληνες ντόπιοι κάτοικοι της ελληνικής Ροδόπης, οι οποίοι αποτελούν το 30% της μειονότητας.
3. Τσιγγάνοι, οι οποίοι αποτελούν περίπου το 10% της μειονότητας.

Υπάρχουν και μικρότερες εθνοτικές ομάδες, όπως π.χ. 500 νέγροι Αφρικανοί, που είναι απόγονοι σκλάβων που μετέφεραν οι Οθωμανοί από την Αφρική επί τουρκοκρατίας.
Οι Πομάκοι ζουν κυρίως στις ορεινές περιοχές της Ξάνθης οι περισσότεροι και λιγότεροι στους νομούς Έβρου και Ροδόπης.
Οι Οθωμανοί κυρίως στις πεδινές του νομού Ροδόπης, λιγότεροι στα πεδινά της Ξάνθης. Στον νομό Έβρου δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου. Οι Τσιγγάνοι ζουν σε διάφορους συνοικισμούς και οικισμούς και των τριών νομών.
Γλωσσικά η πρώτη ομάδα μιλάει τουρκικά.

Διαβάστε εδώ:  Ο Ερντογάν εγκαλεί την Ελλάδα για τον Μουφτή: "Εμείς δε διορίζουμε τον Πατριάρχη"

Η δεύτερη ομάδα μιλάει τα πομακικά, τα οποία είναι ένα πανάρχαιο σλαβικό ιδίωμα, με έντονη την επίδραση της ελληνικής και της τουρκικής γλώσσας. Οι Πομάκοι ήταν χριστανοί, που εξισλαμίστηκαν, λόγω των πιέσεων των Οθωμανών, από τον 15ο μέχρι τον 19ο αιώνα. Δηλαδή φυλετικά, γλωσσικά, εθνικά κ.λπ. δεν έχουν καμία σχέση με τους Τούρκους, αλλά αντίθετα ως προς αυτές τις παραμέτρους είναι αποδεδειγμένη η συγγένειά τους με τους Έλληνες και τους Σλάβους των περιοχών της οροσειράς της Ροδόπης. Το μόνο κοινό στοιχείο τους με τους Τούρκους είναι η θρησκεία και τίποτε περισσότερο.
Όπως λοιπόν ένας Σαουδάραβας μουσουλμάνος δεν λέγεται Τούρκος, έτσι και ένας Πομάκος μουσουλμάνος δεν μπορεί επίσης να ονομάζεται Τούρκος.

Οι Τσιγγάνοι μιλούν τα Ρομά, μία ινδική διάλεκτο που μιλούσαν στην αρχική κοιτίδα τους, τις δυτικές Ινδίες, από όπου ξεκίνησαν γύρω στον 10ο αιώνα, για να διασκορπιστούν σε όλη την Ευρώπη. Ισχύει για αυτούς ό,τι και για τους Πομάκους.
Αλλά ακόμη και εάν δεχθούμε ως κριτήριο για την ταυτότητα κάθε μουσουλμάνου της Θράκης το κριτήριο του αυτοπροσδιορισμού, και πάλι η μειονότητα δεν μπορεί να ονομαστεί τουρκική.
Παρά την πίεση που υφίστανται οι Πομάκοι από παράγοντες που εξυπηρετούν τα συμφέροντα του Τουρκικού Προξενείου για να εκτουρκιστούν υπάρχει ακόμη σημαντικό ποσοστό από αυτούς που αρνούνται την τουρκική ταυτότητα, αρνούνται να αυτοπροσδιοριστούν ως Τούρκοι.

Αρκεί να σημειώσουμε ότι εδώ και περίπου 5 χρόνια οι κάτοικοι κάποιου πομακικού χωριού στην Ξάνθη ζήτησαν από την Ελληνική Πολιτεία να τους κάνει δημόσιο σχολείο, όπου θα διδάσκονται μόνο τα ελληνικά και όχι τα τουρκικά, που δεν είναι η μητρική τους γλώσσα. Δυστυχώς η Ελληνική Πολιτεία και οι παράγοντες της τοπικής Εκπαίδευσης ακόμη κωφεύουν οικτρά και δεν έχουν ικανοποιήσει το δίκαιο και πρωτοποριακό αίτημα των κατοίκων, καταπατώντας βάναυσα το δικαίωμά τους στην παιδεία και στον αυτοπροσδιορισμό.
Μετά λοιπόν από τα παραπάνω είναι προφανές γιατί η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης δεν είναι και δεν μπορεί να ονομαστεί τουρκική.
Κάτι τέτοιο θα καταπατούσε το δικαίωμα των άλλων μουσουλμανικών ομάδων της Θράκης στον αυτοπροσδιορισμό, το οποίο η Ελληνική Πολιτεία είναι υποχρεωμένη να σεβαστεί.